تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

افزایش مرگ‌های ناشی از سوختگی در استان فارس

  • 29 آذر 1396 - 6:15
افزایش مرگ‌های ناشی از سوختگی در استان فارس

پزشکی قانونی استان فارس می‌گوید که در هشت ماهه نخست امسال مرگ‌های ناشی از سوختگی در این استان ۲. ۸ درصد افزایش یافته.

سعید غلامزاده، مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس گفت در هشت ماهه نخست امسال ۷۹ تن در فارس بر اثر سوختگی جانشان را از دست داده‌اند.

از این تعداد ۴۱ نفر زن و ۳۸ نفر مرد بوده‌اند.

به گفته او، در مدت مشابه سال گذشته ۷۳ نفر در فارس بر اثر سوختگی جان خود را از دست داده بودند.

در سال ۱۳۹۵ ۱۴۰ تن در فارس جانشان را بر اثر سوختگی از دست دادند که از این تعداد ۷۱ نفر مرد و ۶۹ نفر زن بودند.

بر اساس آمار اعلام شده سازمان پزشکی قانونی کشور در سال گذشته استان‌های تهران با ۲۵۱ مورد، خوزستان با ۱۹۱ مورد، اصفهان با ۱۷۷ مورد، فارس با ۱۴۰ مورد و خراسان رضوی با ۱۳۵ مورد بیشترین مرگ ناشی از سوختگی و استان‌های چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی و سمنان هر کدام با ۲ مورد کمترین مرگ ناشی از سوختگی را داشته‌اند.

از سوختگی به عنوان سومین عامل مرگ غیر منتظره در ایران نام برده می‌شود.

تعداد بستری‌های سوختگی در ایران سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر است در حالی‌ که در کشوری مانند آمریکا با توجه به جمعیت زیاد آن، این میزان ۴۰ هزار نفر در سال است. در ایران، سالانه حدود دو هزار بر اثر سوختگی می‌میرند که این مرگ و می‌ر‌ها در سوختگی‌های ۶۰ درصد به بالا رخ می‌دهد در حالی که در دنیا مرگ و میر ناشی از سوختگی در سوختگی‌های بالای ۹۰ درصد بروز پیدا می‌کند.

به ازای هر ۱۰۰ نفری که در ایران دچار سوختگی می‌شوند، ۱۰ بیمار از بین می‌روند و کسانی که زنده می‌مانند نیز دچار ناتوانی روانی و جسمانی می‌شوند. در حالی که در دنیا از هر ۱۰۰ نفر بیمار سوختگی، سه نفر می‌میرند.

دیدگاه