هشدار در خصوص احتمال آلوده شدن آب آشامیدنی شیراز

  • 26 آذر 1396 - 8:57
هشدار در خصوص احتمال آلوده شدن آب آشامیدنی شیراز

یک کار‌شناس می‌گوید زمانی که آزادراه شیراز-اصفهان افتتاح شود و خودرو‌ها و کامیون‌ها در آن تردد کنند، آلودگی ناشی از این تردد‌ها می‌تواند باعث آلودگی آب موجود در سد درودزن و در نتیجه آلوده شدن آب آشامیدنی شیراز و مرودشت شود.

فرزاد توکل، کار‌شناس مسئول بهداشت محیط کامفیروز در این خصوص به خبرگزاری مهر گفت: مشکلی که مسئولین باید به آن توجه ویژه داشته باشد جلوگیری از تاثیر گاز منوکسید کربن بر آب موجود بر سد درودزن است.

سد مخزنی درودزن (نام پیشین: سد داریوش) در استان فارس در ۵۰ کیلومتری شمال غرب مرودشت و بر روی رود کر ساخته شده‌ است. ساخت این سد در سال ۱۳۵۱ خورشیدی به پایان رسید و آب آشامیدنی شهرهای شیراز و مرودشت و آب کشاورزی منطقه مرودشت و کامفیروز را تامین می‌کند.

آقای توکل افزود: ساخت آزادراه به طور حتم حرکتی بسیار مهم است اما باید بدانیم که تردد در این مسیر بسیار خواهد بود و به دلیل کوتاهی راه به اصفهان و شمال کشور به طور یقین خودروهای سنگین نیز تردد خود را به این مسیر خواهند داشت.

به گفته این کار‌شناس، سد درودزن در میان کوه قرار گرفته و گازهای ناشی از تردد خودرو‌ها از جمله منوکسید کربن در میان این کوه‌ها خواهد ماند و از طرفی مسیر باد نیز در این منطقه مشخص است. این آلودگی به طور ثابت در میان کوه خواهد ماند و بر مخزن سد درودزن خواهد نشست که این وضعیت به طور حتم برای مدت طولانی بر سلامت مردم شیراز و مرودشت تاثیر خواهد داشت.

فرزاد توکل افزود: هرگونه آلودگی در آب را می‌توان با راه اندازی یک تصفیه خانه مجهز از بین برد اما وجود گاز منوکسید کربن به راحتی قابل رفع نیست و به طور مستقیم طی سال‌ها بر سلامت مردم و مصرف کنندگان این آب تاثیر می‌گذارد.

آقای توکل گفت: بخشی از رودخانه‌های تامین کننده آب سد درودزن در کنار مسیر آزاد راه قرار دارند که تاثیر آلایندگی تردد خودرو‌ها بر این رودخانه‌ها فراوان است.

کار‌شناس مسئول بهداشت محیط کامفیروز تاکید کرد: مسئولین باید قبل از راه اندازی این آزادراه فکر سال‌های آینده و سلامت مردم شیراز و مرودشت را نیز داشته باشند نه اینکه به دلیل تاثیر این گاز در طولانی مدت، راه چاره را برای آینده گذاشت.

او گفت: وضعیت وزش باد، فاصله آزاد راه تا رودخانه‌ها و مخزن سد و… به طور کامل مشخص است بنابر این باید از امروز به فکر احتمالات و اتفاقات آینده بود.

عملیات احداث آزاد راه شیراز به اصفهان به طول حدود ۲۲۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۹ آغاز شده. با احداث این آزادراه فاصله شیراز به اصفهان ۷۰ کیلومتر کمتر می‌شود.

دیدگاه