تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

۷۰ عضو یک روستا فرم اهدای عضو پر کردند

  • 24 آذر 1396 - 18:26
۷۰ عضو یک روستا فرم اهدای عضو پر کردند

در پی اهدای عضو یک جوان ۲۶ ساله اصفهانی، خانواده او و ۷۰ نفر از اهالی روستای «پیکان» فرم اهدای عضو را پر کردند تا اگر در شرایط مشابه قرار گرفتند، به بیمارانی که منتظر پیوند هستند، کمک کنند.

به گزارش رسانه ها، این جوان به نام «هادی» از دو ماه پیش دچار سردردهای ناگهانی شد تا آن جا که دردها توانایی حرکت را از او گرفتند. خانواده او، هادی را به بیمارستان «شهرضا» منتقل کردند اما مداوا نتیجه نداد. برادرش گفته است: «هادی ورزشکار بود و فوتبال را خیلی دوست داشت. تا دو ماه پیش زندگی خودش را می‌کرد و سر کارش می‌رفت اما ناگهان سردردهای شدید سراغش آمد. چند روز پیش، وقتی دیگر توانایی حرکت نداشت، او را به بیمارستانی در شهرضا بردیم. هوشیار بود اما نمی‌توانست حرف بزند. پزشکان گفتند آبسه مغزی کرده و باید عمل شود اما نمی‌توانند ۱۰۰درصد قول برگشت بدهند.»

عمل جراحی هادی از ساعت هشت صبح تا پنج بعد از ظهر طول کشید: «برادرم بعد از عمل به کما رفت و چند روز بعد هم دچار مرگ مغزی شد. وقتی پزشکان این موضوع را به ما اطلاع دادند، باورمان نشد. اما همان موقع تصمیم گرفتیم به پیشنهاد اهدای اعضایش پاسخ مثبت بدهیم. خودش هم همیشه دوست داشت اگر با این شرایط مواجه شد، حتما اعضایش به نیازمندان پیوند زده شود.»

او با بیان این‌که این تصمیم از مدتی قبل در ذهن هادی شکل گرفته بود، افزوده است: «یک‌بار مردی را در مزار دفن کردیم که اعضایش را به چند نفر اهدا کرده بود. هادی همان موقع به من گفت اگر روزی دچار حادثه مشابه شدم، اعضای مرا هم اهدا کنید.هادی تصمیم خودش را گرفته بود و می‌خواست بعد از فوتش هم به دیگران کمک کند.»

اعضای هادی به سه بیمار نیازمند اهدا شده است: «برای پدر و مادر خیلی سخت بود با این شرایط کنار بیایند اما آن ها هم خیلی زود موافقت کردند تا چند نفر دیگر به زندگی برگردند.»

اهدای اعضای هادی اما اتفاق نادری را در منطقه رقم زد: «بعد از اهدای اعضای هادی، من و خانواده‌ام و ۷۰ نفر از اهالی فرم اهدای عضو را پر کردیم تا اگر در شرایط مشابه قرار گرفتیم، بتوانیم کمکی به هم نوعان نیازمندمان بکنیم.»

«مریم خلیفه سلطانی»، مسوول واحد فرآوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی «‌الزهرا» اصفهان در این باره گفته است: «بعد از انجام مراحل مربوط به تایید مرگ مغزی شکرالله – هادی – فاتحی پیکانی، با رضایت خانواده تحت عمل جراحی برداشت اعضا قرار گرفت و عمر دوباره‌ای به سه بیمار نیازمند بخشیده شد.»

به گفته وی، کلیه‌های این بیمار مرگ مغزی در مراکز آموزشی درمانی «نور» و «علی‌اصغر»، به دو بیمار که از نارسایی کلیه در رنج بودند، اهدا شد و با اهدای کبد وی نیز در مرکز آموزشی درمانی الزهرا، به بیمار نیازمند کبد حیاتی دوباره بخشیده شد.

دیدگاه