احتمال توقف عملیات «ساماندهی شتابزده» گورستان کهن «درب سلم» شیراز

  • 18 آذر 1396 - 13:56
احتمال توقف عملیات «ساماندهی شتابزده» گورستان کهن «درب سلم» شیراز

یک عضو شورای شهر شیراز پس از بازدید از گورستان کهن «درب سلم» (دارالسلام) از آنچه که «ساماندهی شتابزده» آن نامید، انتقاد کرد و خبر داد که طرح توقف این عملیات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

احمد تنوری در صفحه اینستاگرامش نوشت که «در ماه‌های اخیر اجرای پروژه ساماندهی این گورستان توسط شهرداری شیراز مخاطراتی را برای هویت تاریخی این مکان مهم و ارزشمند ایجاد کرده است.»

آقای تنوری افزود: «در دهه‌های اخیر برخی از سنگ قبرها مفقود شده و برخی دیگر به کلی مخدوش یا تخریب شده است از این روی سامادهی شتابزده این گورستان محل دفن بسیاری از بزرگان را برای همیشه ناپدید خواهد کرد.»

به گفته او، «توقف عملیات اجرایی به اصطلاح ساماندهی این مکان تاریخی ارزشمند از مطالبات مردمی می‌باشد که در اسرع وقت در دستور کمیته مربوطه در شورا قرار خواهد گرفت.»

فعالان میراث فرهنگی نیز در سال‌های اخیر بارها در خصوص ساماندهی این گورستان که باعث شده بافت آن به هم بخورد و برخی سنگ قبرها از بین برود، اعتراض کردند. این عملیات سال‌ها قبل از سوی شهرداری شیراز و با نظارت سازمان میراث فرهنگی آغاز شد اما به دنبال اعتراضات نام سازمان میراث فرهنگی از تابلویی که نشان می‌داد این عملیات با نظارت این سازمان است، حذف شد.

گورستان دارالسلم یا درب سلم معروف به دارالسلام شیراز یکی از قدیمی‌ترین گورستان‌های ایران به شمار می‌رود. در آن مقبره‌هایی از قرن اول و دوم هجری دیده می‌شود. بسیاری از پژوهش گران بر این باورند که این قبرستان پیش از اسلام نیز وجود داشته‌است. قبور بزرگان و مشایخ علمی، عرفانی، ادبی و مذهبی مختلفی در آن وجود دارد. 

این گورستان در میانه بولوار سیبویه شیراز در محله دروازه شاه داعی الله (شادایی) واقع شده‌است.

 

دیدگاه