گسترش رانش زمین در منطقه حسینی الهاشمی شیراز

  • 14 آذر 1396 - 10:36
گسترش رانش زمین در منطقه حسینی الهاشمی شیراز

رانش زمین در حسینی الهاشمی شیراز گسترش یافته است. چند سال قبل کارشناسان در خصوص نامناسب بودن زمین‌های این منطقه برای ساخت و ساز هشدار داده بود.

هفته گذشته بخشی از زمین‌های اطراف بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز دچار رانش شد. در روزهای اخیر نیز و به فاصله کوتاهی از رانش هفته گذشته، رانش زمین تازه‌ای در بخش‌هایی از بوستان دراک رخ داده است.

بیشتر بخوانید: رانش زمین در بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز

تصاویر زیر رانش جدید را که در روزهای اخیر رخ داده، نشان می‌دهد.

کارشناسان می گویند ممکن است جنس سنگ‌های این منطقه باعث رانش زمین شده باشد. دکتر محمدرضا اسماعیل بیگ، استادیار گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد شیراز در خصوص رانش زمین که هفته گذشته رخ داده، به آبان پرس گفت: به طور کلی «زمین لرزه، نیروی جاذبه، بارندگی، شیب زیاد دامنه، جاده سازی، میزان آب موجود در سنگ‌ها» هر یک به تنهایی یا به صورت مجموعه‌ای از عوامل می‌توانند منجر به وقوع زمین لغزه (رانش) شوند.

او در خصوص پدیده زمین لغزه در بزرگراه حسینی الهاشمی گفت: این اتفاق ممکن است به دلیل وجود سنگ‌های دارای رس در این منطقه باشد.

بیشتر بخوانید: رانش زمین در بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز

به گفته استادیار گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد شیراز «چنین سنگ‌هایی در مقابل ورود آب نفوذ پذیر نیستند. پس از رخ دادن بارندگی، آب باران از سنگ‌های نفوذ پذیر عبور کرده و به دلیل عدم توانایی نفوذ در سنگ‌های رس دار زیرین، در مرز این دو بخش مجتمع شده، باعث کاهش اصطکاک بین این دو بخش می‌شود و نهایتاً باعث سر خوردن و حرکت لایه‌های رویی می‌شود.»

مهندس محسن مدرس‌نژاد، کارشناس ژئومورفولوژی نیز در گفت وگو با آبان پرس تأیید کرد آنچه که در بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز رخ داده، رانش زمین است. او گفت جنس زمین‌های این منطقه به گونه‌ای است که «فرونشست و لغزش در این زمین‌ها بسیار اتفاق می افتد.»

رانش زمین در حسینی الهاشمی، هفته اول آذر ۱۳۹۶

این نخستین بار نیست که کارشناسان در خصوص زمین های اطراف بزرگراه حسینی الهاشمی هشدار می دهند. پیش از این نیز دکتر عبدالمجید اسدی، زمین شناس در این خصوص هشدار داده بود.به باور دکتر عبدالمجید اسدی، زمین شناس «بعید نیست که این آپارتمان‌های بلند مرتبه هر لحظه در دل زمین فرو بروند.» او می‌گوید: «ساخت و ساز در این بزرگراه بسیار خطرناک است و ما ساخت خانه‌های یک و دو طبقه را هم پیشنهاد نمی‌کنیم، چه رسد به برجهایی که اکنون می‌سازند چرا که غارهای زیر زمین هر لحظه ممکن است یک ساختمان را به طور کامل به درون زمین بکشند؛ درست مانند اتفاقی که در ایج استهبان رخ داد و حفرهای بزرگ در زمین پدید آمد».

برج سازی و آپارتمان سازی از چند سال قبل در دامنه دراک آغاز شده

با وجود این هشدارها که از سال‌ها قبل مطرح شده اما ساخت و سازها ادامه یافته. برج سازی و آپارتمان سازی در زمین‌های اطراف بزرگراه حسینی الهاشمی که در دامنه کوه دراک شیراز قرار دارد در سال‌های اخیر افزایش یافته. یکی از بزرگترین بیمارستان‌های شیراز نیز در زمین‌های اطراف این بزرگراه در حال احداث است. در سال‌های گذشته فضاهای طبیعی و دامنه کوه دراک که ورودی باد به سمت شیراز به شمار می‌رود، دستخوش تغییر کاربری‌های متعددی شده است. نمونه این تغییر کاربری‌ها برج سازی ها و آپارتمان سازی هایی است که در دامنه این کوه در حال احداث است و در همه این سال‌ها دفتر فنی استانداری فارس که باید مانع این تغییر کاربری‌ها می‌شده، ظاهراً اقدام موثری انجام نداده است.

این ساخت و سازها در حالی انجام می‌شود که گسل سبزپوشان از بزرگراه حسینی الهاشمی عبور می‌کند.

بیشتر بخوانید: «احتمال وقوع زلزله و رانش زمین در شیراز بر اثر برج سازی در کوه دراک و ساخت سد تنگ سرخ»

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ساخت و سازها در این بزرگراه روی غارهایی بزرگ از جنس آهک و گچ احداث شده و می‌تواند فروبنشیند.

 

دیدگاه