بیش از ۵ هزار نفر در فارس به ایدز مبتلا هستند

  • 11 آذر 1396 - 15:57
بیش از ۵ هزار نفر در فارس به ایدز مبتلا هستند

علی ناصری، سخنگوی شورای شهر شیراز گفته که از ۳۶ هزار و ۳۹ فرد مبتلا به ایدز که در سراسر کشور شناسایی شده‌اند، ۵ هزار و ۷۱۸ تن از آنان ساکن استان فارس هستند.

آقای ناصری امروز در یک نشست خبری گفت که هنوز مبتلایان دیگری هم هستند که شناسایی نشده‌اند.

بر پایه آمارهای غیر رسمی بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ایران به ایدز مبتلا هستند.

علی ناصری افزوده که آمار ایدز در شیراز از شرق به سمت غرب کشیده شده است.

سازمان ملل متحد اول دسامبر را به عنوان روز جهانی مبارزه با ایدز نامگذاری کرده است. نگرانی از شیوع بیماری ایدز در میان زنان و تغییر الگوی انتقال آن از تزریق مشترک و روابط پرخطر جنسی، مدت‌ زیادی است که در ایران مطرح شده.

طبق جدیدترین آمار وزارت بهداشت تا پایان خرداد ۱۳۹۶ در ایران در مجموع ۳۶۰۳۹ نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی شناسایی و ثبت شده‌اند. راه احتمالی انتقال ۳۲.۷ ٪ اعتیاد تزریقی، ۴۷.۹ ٪ روابط جنسی بوده است. ۸۴ ٪ مبتلایان مرد و ۱۶ ٪ زن هستند. ۵۲ ٪ موارد ثبت‌شده در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال قرار دارند. ۷۰ درصد از مبتلایان به ایدز شناسایی نشده‌اند.

پروین افسر کازرونی، رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت به خبرگزاری ایسنا گفته است: «الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده، به طوری که از میان تمام موارد شناسایی و گزارش شده در سه ماه اول سال جاری، ۳۳ درصد موارد ثبت شده را زنان و ۶۷ درصد  آنها را مردان تشکیل می‌دهند. راه احتمالی انتقال در  ۳۲.۷ درصد موارد، اعتیاد تزریقی، ۴۷.۹ درصد، روابط جنسی، دو درصد از مادر به کودک و در ۱۷.۴ درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده. همچنین هیچ مورد ابتلای جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.»

ایران متعهد شده که  تا سال ۲۰۲۰، نود درصد موارد مبتلا به این بیماری را شناسایی کند و تحت درمان قرار دهد. وزارت بهداشت اعلام کرده که ۷۰ درصد از مبتلایان به ایدز در ایران هنوز شناسایی نشده‌اند.


امید به زندگی افراد مبتلا به ویروس عامل ایدز افزایش یافته است

آخرین تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد امید به زندگی مبتلایان به ویروس «اچ آی وی» عامل بیماری ایدز از سال ۱۹۹۶ میلادی حدود ۱۰ سال افزایش یافته است.

به گزارش یورو نیوز، مجله بریتانیایی «لانست» با انتشار گزارشی ضمن تصریح این مطلب، تجویز شیوه درمانی ویژه موسوم به استفاده از «داروهای سه گانه» را عامل مهم این روند معرفی کرده است.

محققان دانشگاه بریستول بریتانیا اعتقاد دارند داروهای تجویزی جدید برای مقابله با ویروس اچ آی وی عوارض جانبی کمتری دارند، بنابراین بیمار داروهای کمتری مصرف می کند، امری که موجب می شود ویروس مقاومت کمتری نسبت به روند درمان داشته باشد.

تحقیقات برروی بیش از ۸۸ هزار و ۵۰۰ نفر مبتلای به ویروس اچ آی وی در قاره های اروپا و آمریکا صورت گرفته است.

دیدگاه