همایش ملی زنان و توسعه در شیراز؛ «نگاه جنسیتی به زنان باید تغییر کند»

  • 10 آذر 1396 - 13:03
همایش ملی زنان و توسعه در شیراز؛ «نگاه جنسیتی به زنان باید تغییر کند»

حلیمه عنایت رئیس مطالعات اجتماعی زنان دانشگاه شیراز  در همایش ملی زنان و توسعه که چهارشنبه ۸ آذر در شیراز برگزار شد، گفت: این تفکر سنتی است که زن تنها متعلق به خانواده و محیط خانه است و زنان ما نیاز به حضور و مشارکت در اجتماع دارند لذا نگاه جنسیتی به زنان باید تغییر کند و خود زنان ما باید به آگاهی‌هایی لازم برخوردار شوند.

رئیس مطالعات اجتماعی زنان دانشگاه شیراز گفت: چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و انتظار داشتیم در این مدت جایگاه زنان نیز ارتقا داشته باشد اما هنوز در این زمینه دچار مشکل هستیم.

وی افزود: متاسفانه نگاه جنسیتی در کشور ما حاکم است و ما در این شاخص در نظام بین المللی جایگاه خوبی نداریم و این وضعیت اسفناکی است.

عنایت با بیان اینکه در جامعه ما قالب فکری سخت و متحجرانه حاکم است بیان کرد: چطور در این فضا انتظار داریم برای حضور زنان فرش قرمز پهن کنند بلکه خود زنان باید به خودباوری و آگاهی برسند و خودشان را ثابت کنند و حق خود را مطالبه کنند.

وی اظهارداشت: زنان ما از پتانسیل و توانمندی‌های بالایی برخوردار هستند اما فضای بروز آنها فراهم نیست و اگر زنان در موقعیت‌هایی که قرار می‌گیرند، خود را باور کنند دیگران هم زنان را باور می‌کنند.

الهام فخاری نائب رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران، ری و تجریش نیز گفت: آموزش و دانشگاه نقش مهمی در خلق فرصت برای زنان دارد اما سؤال اینجاست که آیا در فضای کنونی که بیش از نیمی از دانش آموختگان دانشگاه‌های ما زنان هستند تاثیری بر حضور آنان در فضاهای اجتماعی داشته است؟

وی ادامه داد: مردان از لحاظ هوشی بالاتر از بانوان نیستند و یا معمولاً رتبه‌های اول دانشگاه نمی‌شوند که موقعیت‌های مدیریتی را کسب می‌کنند و در واقع موقعیت‌های مدیریتی برای مردان با حمایت و تفکر جامعه است.

فخاری گفت: زنان باید از دوران دانشگاه مسیر موفقیت و رسیدن به مدیریت را آغاز کنند زیرا در حال حاضر کاربرد دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های نسل سوم است که آموزش‌ها و تلاش‌ها بر روی تربیت کارآفرین است.

وی تصریح کرد: بر این باوریم که دانشگاه بهترین موقعیت برای رسیدن به موفقیت و کسب جایگاه بانوان است و این مکان‌ها در محیط‌های دانشگاهی استفاده شود.

سونیا پوریامین مشاور رسانه‌ای وزیر صنعت، معدن و تجارت هم گفت: نسل جوان و فعال ما باید علم و دانش کسب و کار را باید در تشکل‌ها و کنسرسیوم‌ها کسب کنند.

لیلا دودمان عضو شورای شهر شیراز نیز گفت: زنان ما در همه دوران‌ها از جمله انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نقش خود را به خوبی ایفا کردند و در شرایط فعلی بحث توسعه جایگاه و یا سهم زنان و مردان نیست بلکه هماهنگی همه اقشار جامعه است و در توسعه سهم خواهی معنا ندارد.

وی افزود: اگر به توسعه به صورت جنسیتی و قشری نگاه شود چالش بزرگی در جامعه ایجاد می‌کند و توسعه جامعه را به عقب ماندگی دچار می‌کند و جامعه‌ای پویا و بالنده است که ارکان توسعه به صورت متوازن دنبال شود.

دودمان اظهارداشت: برنامه ریزان سعی می‌کنند زنان را از خانه بیرون بکشند و آنها را واردعرصه های سیاسی و فرهنگی کنند تا زنان توانایی‌های خود را نشان دهند و توسعه جامعه را به همراه داشته باشند

وی با بیان اینکه موفقیت بانوان باید با تلاش و همدلی ایجاد شود زیرا جامعه امروز به پتانسیل‌ها و توانایی بانوان احتیاج دارد ادامه داد: فضای عمومی شهر امنیت زیادی برای زنان ندارد و فضای بی دفاع شهری ایجاد شده حتی معماران شهری نیز نگاه مردانه داشتند.

او عنوان کرد: فضای معماری و شهرسازی شیراز هم نشان بی توجهی به بانوان دارد اما امروز در حوزه مدیریت شهری شیراز به توانایی بانوان توجه شده است و باید زمینه حضور زنان باید در عرصه‌های مختلف شهری تقویت شود.

در این همایش ملی از خانم‌ها مهرانگیز پروانه نژاد شیرازی به عنوان بانوی کارآفرین، سوسن فولادفر به عنوان نخستین بانوی عضو شورای شهر شیراز، سیده زهره عظیمی فر رئیس مرکز پژوهش هوش مصنوعی و مشاور دانشگاه شیراز در امور بین الملل، افسانه صفوی چهره ماندگار استان فارس و استاد دانشگاه، زهره درویشی فعال در تشکل‌های کارگری، حلیمه عنایت استاد دانشگاه، سکینه سیاحی مدیر زن نمونه بخش دولتی و یاسمن معظمی بانوی کارآفرین در استان فارس تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی شیراز، همایش ملی زنان و توسعه با برگزاری نشست تخصصی توسعه اجتماعی فرهنگی با حضور خانم‌ها الهام فخاری نائب رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران، ری و تجریش، حلیمه عنایت رئیس مطالعات اجتماعی زنان دانشگاه شیراز، سونیا پوریامین مشاور رسانه‌ای وزیر صنعت، معدن و تجارت، لیلا دودمان عضو شورای شهر شیراز و مژگان جعفریان نائب رئیس کانون زنان بازرگان استان فارس در شیراز برگزار شد.

 

دیدگاه