جوابیه استانداری فارس در خصوص خبر باغات قصردشت شیراز

  • 09 آذر 1396 - 8:05
جوابیه استانداری فارس در خصوص خبر باغات قصردشت شیراز

استانداری فارس در خصوص خبر «اصرار یک مقام استانداری فارس برای تغییر کاربری باغات قصردشت شیراز» که ۳۰ مهر ۱۳۹۶ در آبان پرس منتشر شده بود، جوابیه ای ارسال کرده است.

متن جوابیه به شرح زیر است:

طرح جامع باغات قصرالدشت در تاریخ ۷/۹/۱۳۷۹ توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای محدوده باغات به مساحت  خالص ۱۲۹۸ هکتار و ناخالص ۱۳۹۸ هکتار مصوب گردید، براساس بند ۲ این مصوبه تغییر کاربری  حداکثر ۳۱۲ هکتار از اراضی داخل محدوده باغات که شامل باغ و اراضی بایر, کم بازده, غیر مشجر، مزروعی و فضای سبز می‌باشد (گروه ۵) جهت تأمین هزینه‌های مربوط به تملک باغات گروه یک با مساحت ناخالص ۱۰۸۶ هکتار و خالص ۹۸۶ هکتار و اختصاص به کاربری‌های انتفاعی و عام المنفعه مجاز تشخیص داده شده است, که پرونده‌ها پس از ارائه درخواست توسط شهرداری شیراز و تصویب  موضوع در ستاد آباد گری باغات, به دبیر خانه کارگروه امور زیر بنایی و شهرسازی استان ارسال شده و پس از طرح و بررسی در کارگروه, موضوع جهت تصمیم گیری نهایی در صحن شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح می‌گردد.

با عنایت به نقش و جایگاه استانداری و استاندار محترم  به عنوان ناظر و مسئول حسن اجرای کامل و دقیق مصوبه فوق الذکر و از سویی با توجه به جایگاه مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، حوزه عمرانی استانداری خود را ملزم به رعایت قوانین و پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران می‌داند.

به نظر می‌رسد سایت آبان و خبرنگار محترم آن برداشت درستی از مطالب مطرح شده در شورای برنامه ریزی نداشته‌اند. لذا دعوت می‌گردد جهت دسترسی به اطلاعات به حوزه معاونت عمرانی استانداری مراجعه تا اطلاعات صحیح در اختیار آنان قرار گیرد، ضمن استقبال از هرگونه پیشنهاد و راهکار سازنده و عملی، درخواست داریم با انتشار مطالب غیر مستند و غیر واقع اقدام به تشویش اذهان نفرمایند.

در انتها یادآور می‌گردد کلیه اقدامات حوزه هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با ریشه در ضوابط، قوانین و مقررات موضوعه، وفق مصوبات باغات, پس از ارائه درخواست توسط شهرداری شیراز، تصویب موضوع در ستاد آباد گری باغات  و در راستای مقابله و برخورد قاطع با هرگونه قطع اشجار و تغییر کاربری مغایر با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بوده و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نشده  است.

شایان ذکر است  بر اساس گزارش شهرداری شیراز  میزان باغات خریداری شده در ۱۶ سال کارکرد ستاد، معادل ۲۶۰ هکتار می‌باشد که ارزش ریالی باغات خریداری شده براساس بهای توافق نامه معادل ۲۸۸ میلیارد تومان می‌باشد که این درآمد و با پیگیری‌های حوزه عمرانی استانداری منجربه بهره برداری مستقیم شهروندان از باغات شیراز در پروژه‌های متعددی همانند باغ خانواده بلوار شهید مطهری به مساحت ۶۰۰۰۰ متر مربع، تملک بخشی از چهار پارک باغ بزرگ به مساحت ۳۲ هکتار، پارک چمران جنوبی به مساحت ۴۲ هکتار، پارک حاشیه‌ای نهر اعظم به مساحت ۱۰ هکتار، پارک بزرگ چمران شمالی به مساحت ۲۰ هکتار، طراحی و اجرای باغ خانواده در خیابان شهید رمضانی به مساحت  ۶۶۵۸ متر مربع، باغ آرامش در کوی جماران خیابان میرزای شیرازی به مساحت ۳۰۰۰۰ متر مربع، طراحی و اجرای باغ خانواده در باغ سیب زار واقع در خیابان ایمان شمالی به مساحت ۲۴۷۱۷ متر مربع، طراحی و اجرای باغ خانواده در بلوار چمران به مساحت ۱۱۰۰۰ متر مربع و طراحی باغ خانواده به مساحت بیش از ۱۱۰۰۰ متر مربع در بلوار فرهنگ شهر شده است.


توضیح آبان پرس در خصوص جوابیه:

۱– آبان پرس لازم می‌داند از استانداری فارس به دلیل ارائه این توضیحات که نهادینه کردن فرهنگ گفت و گو است، تشکر کند.

۲– امید است همانگونه که در این جوابیه آمده، جلوی تخریب بیشتر باغات قصردشت و کاهش آن‌ها گرفته شود.

۳آنچه که در خبر ۳۰ مهر آبان پرس به آن اشاره شده، نه تنها «غیر مستند» نبوده بلکه بر اساس واقعیت جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان فارس بود. در آن جلسه که سردبیر سایت آبان پرس نیز حضور داشت بحث تغییر کاربری برخی از باغات قصردشت که خالی از درخت شده بودند، مطرح شد. آقای تبادار استاندار فارس از مخالفان تغییر کاربری این باغات بودند اما آقای رحیمی، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در دفاع از تغییر کاربری این دسته از باغات، دستکم دو بار گفتند که زمین این باغات دیگر قابلیت کاشت درخت و احیا را ندارد.

۴– باغات قصردشت شیراز حاصل زحمات گذشتگانی است که زمین‌های خالی را به باغ تبدیل کرده‌اند و بدون تردید باغاتی را که در سال‌های اخیر بر اثر سهل انگاری یا آتش سوزی‌های عمدی از بین رفته، می‌توان دوباره احیا کرد تا سطح این باغات روز به روز کمتر نشود.

دیدگاه