رانش زمین در بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز

  • 08 آذر 1396 - 17:09
رانش زمین در بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز

بخش از زمین‌های اطراف بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز دچار رانش شده است.

رانش در برخی قسمت‌ها به تازگی رخ داده و علت دقیق آن مشخص نیست اما ممکن است زلزله ۳٫۸ ریشتری ۴ آذر باعث این رانش شده باشد.هر چند افزون بر زلزله «جاده سازی و ساختمان سازی» نیز از دیگر دلایل رانش زمین به شمار می‌رود.

رانش زمین یا زمین‌لغزش یا زمین‌لغزه به حرکت لایه‌های رسوبی غیر متراکم و متراکمی بر روی سطح شیب‌دار که ناپایدار شده‌اند، گفته می‌شود.

برج سازی و آپارتمان سازی در زمین‌های اطراف بزرگراه حسینی الهاشمی که در دامنه کوه دراک شیراز قرار دارد در سال‌های اخیر افزایش یافته. یکی از بزرگترین بیمارستان‌های شیراز نیز در زمین‌های اطراف این بزرگراه در حال احداث است.

این ساخت و سازها در حالی انجام می‌شود که گسل سبزپوشان از بزرگراه حسینی الهاشمی عبور می‌کند.

از سوی دیگر پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ساخت و سازها در این بزرگراه روی غارهایی بزرگ از جنس آهک و گچ احداث شده و می‌تواند فروبنشیند.

به باور دکتر عبدالمجید اسدی، زمین شناس «بعید نیست که این آپارتمان‌های بلند مرتبه هر لحظه در دل زمین فرو بروند.» او می‌گوید: «ساخت و ساز در این بزرگراه بسیار خطرناک است و ما ساخت خانه‌های یک و دو طبقه را هم پیشنهاد نمی‌کنیم، چه رسد به برجهایی که اکنون می‌سازند چرا که غارهای زیر زمین هر لحظه ممکن است یک ساختمان را به طور کامل به درون زمین بکشند؛ درست مانند اتفاقی که در ایج استهبان رخ داد و حفرهای بزرگ در زمین پدید آمد».

با وجود این هشدارها که از سال‌ها قبل مطرح شده اما ساخت و سازها ادامه یافت با این حال رانش زمین که در روزهای اخیر در بزرگراه حسینی الهاشمی رخ داده، نشان می‌دهد که در آینده ممکن است ساختمان‌ها و بزرگراه دچار فرونشست بزرگ و حتی فاجعه انسانی شوند.

 

دیدگاه

  1. چرا در مورد بیمارستان تامین اجتماعی که در حال ساخت هست پیگیری نمیشه.
    حتما باید اتفاق بیفته بعد مثل مترو پل اول آقای عبدالباقی دستگیر بشه بعد جنازه اش رو پیدا کنید.

  2. چرا در مورد بیمارستان تامین اجتماعی که در حال ساخت هست پیگیری نمیشه.
    حتما باید اتفاق بیفته بعد مثل مترو پل اول آقای عبدالباقی دستگیر بشه بعد جنازه اش رو پیدا کنید.