گرمابه‌ تاریخی «شیخ جنید» شیراز در آستانه تخریب است

  • 01 آذر 1396 - 14:18
گرمابه‌ تاریخی «شیخ جنید» شیراز در آستانه تخریب است

گرمابه‌ تاریخی «شیخ جنید» شیراز بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد و دوستداران میراث‌فرهنگی هشدار می‌دهند که در صورت غفلت مسؤولان برای ثبت این اثر در فهرست آثار ملی به‌زودی ویران می‌شود.

به گزارش شبکه آفتاب، وجه تسمیه‌ این گرمابه استفاده‌ خاندان شیخ جنید، از خانواده‌های سرشناس شیراز متعلق به قرن هشتم و نهم هجری قمری است. تاکنون سه لایه در معماری این بنا شناسایی شده که نشان از نقاشی‌های گل و مرغ و اسلیمی دارد.کاوه عطایی‌زاده، یکی از اعضای انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی و گردشگری استان فارس، به‌شدت نگران وضعیت این بناست: «در صورتی که مسؤولان میراث‌فرهنگی اقدامی برای حفاظت از این بنای تاریخی نکنند، یکی از گرمابه‌های مهم بافت تاریخی شیراز برای همیشه از بین می‌رود.»

این بنا سال‌هاست به حال خود رها شده است. این رهاشدگی باعث شده که این گرمابه‌ مأمنی گرم برای معتادان شود که به همت دوستداران میراث‌فرهنگی و مالک آن شرایط بهتری پیدا کرد و دری آهنی برایش نصب شد اما این اقدام هم نتوانست به نجات این بنا از تخریب کمک کند، چنان‌که در این روزها دیواره‌ سمت شرقی بنا، که دو طاق در دیواره دارد، از قسمت زیرین شروع به فروپاشی و تخریب کرده است.

عطایی‌زاده می‌گوید: «گرمابه‌ شیخ جنید از نظر معماری و تاریخچه‌ ساخت و بانیان سرشناس آن برای ما مهم است. این گرمابه متعلق به شیخ جنید بوده که سه نسلِ خانواده‌ او کتاب تألیف کرده‌اند. انتساب بنا به اشخاص مهم در هویت تاریخی آن بسیار تأثیرگذار است. خانواده‌ شیخ جنید جزو بزرگ‌ترین خانواده‌های دانشمند و ادیب و عارف شیراز، مینوطراز، به شمار می‌روند.»

این گرمابه در محله‌ سر دزک، کوچه‌ حمام شیخ جنید، روبه‌روی  مسجد حاج‌باقر بلبل در بافت تاریخی شیراز قرار دارد.

آخرین اطلاعات درباره‌ این بنا حاکی از آن است که گرمابه در حال حاضر مالک شخصی دارد و هنوز معلوم نیست که مالکان آن چه تصمیمی برای حفاظت از این گرمابه‌ی تاریخی دارند. عطایی‌زاده می‌گوید ما تا مراحل پایانی ثبت ملی آن رفته‌ایم اما نمی‌دانیم چرا سازمان میراث‌فرهنگی آخرین اقدام را انجام نمی‌دهد و به حال خود رها شده است.

 معین‌الدین ابوالقاسم جنید شیرازی از عرفا و شعرا و نویسندگان مشهور قرن هفتم هجری قمری است. وی از خاندان‌های مشهور شیراز بود.

دیدگاه