ابراز تردید نماینده شیراز در خصوص «مقاومت مسکن مهر»

  • 29 آبان 1396 - 14:05
ابراز تردید نماینده شیراز در خصوص «مقاومت مسکن مهر»

فرج الله رجبی، نماینده شیراز و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: مسکن مهری که الزام شده هزینه ساخت هر متر آن ۳۰۰ هزار تومان باشد، [هنگام زلزله] در این حد مقاومت دارد که ساکنان آن فرصت خروج از خانه بدون آسیب دیدگی داشته باشند.

فرج‌الله رجبی به خبرگزاری ایلنا گفت: «در بازدید واحدهای مسکن مهر مناطق زلزله زده شاهد آن بودیم که  سازه‌ها و اسکلت و سقف مسکن مهر سالم مانده و نما و دیوارهای حائل تخریب جدی داشته‌اند.»

آقای افزود: ساختمان‌هایی در این منطقه وجود داشت که مشخص است بدون نظارت مراجع ذی صلاح ساخته شده‌اند و تخریب جدی داشتند.  اینکه تنها مراحل اجرا از مسیر قوانین نظام مهندسی عبور کند، کافی نیست و یک ساختمان باید از مرحله طراحی تا اجرا زیر نظر سازمان نظام مهندسی ساخته شود چرا که ممکن است  طراحی ضعیفی داشته باشد و مشکلاتی را ایجاد کند.

رییس سازمان نظام مهندسی گفت: باید دید چه تعداد از این ساختمان‌ها در مناطق زلزله زده بدون گزارش مهندس پایان کار گرفته‌اند. در منطقه سر پل ذهاب بافت قدیمی غیر فنی دارد که تکلیف این بافت روشن است که البته  برخی از واحدها در این منطقه تخریب جزیی دیده‌اند.

به دنبال زلزله ۷٫۳ ریشتری که ۲۱ آبان در استان کرمانشاه رخ داد ده‌ها واحد مسکن مهر آسیب جدی دید. به گفته مجتبی نیک کردار، معاون استاندار کرمانشاه از ۴۳۷ قربانی این زلزله ۱۰۰ تن در مسکن مهر زندگی می‌کردند، هر چند آقای نیک کردار پس از اظهار نظر وحید حقانی یکی از مسئولان دفتر رهبری که منتقدان مسکن مهر را مورد حمله قرار داد، حرفش را پس گرفت.

آقای حقانی در بازدید از مناطق زلزله زده اسحاق جهانگیری را مورد «لعنت» قرار داد و گفت: «خدا لعنت کند آقای جهانگیری را که این تخم لق سیاسی را کاشت.» اشاره او به سخنان چند روز قبل جهانگیری بود که گفته بود بسیاری از تخریب‌های زلزله کرمانشاه مربوط به مسکن مهر است.

در همین حال امروز دوشنبه شماری از نمایندگان مجلس طرحی را آماده کرده‌اند که هدف از آن تحقیق در خصوص «استحکام» ساختمان‌های مسکن مهر در کشور است.

طرح ساخت مسکن مهر در زمان دولت محمود احمدی نژاد آغاز شد.

تصاویر زیر مربوط به آسیب دیدن ساختمان های مسکن مهر در زلزله استان کرمانشاه است.

 

دیدگاه