«برج سازی در شمال غرب شیراز باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود»

  • 20 آبان 1396 - 8:25
«برج سازی در شمال غرب شیراز باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود»

یکی از نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی نسبت به برج سازی در بزرگراه حسینی الهاشمی ابراز نگرانی کرده. او می‌گوید این برج سازی ها جلوی ورود هوا به شیراز را می‌گیرد و همچون کلانشهر تهران، یکی از عوامل آلودگی هوا می‌شود.

علی اکبری نماینده شیراز گفته: «یکی از مصادیق زمین خواری در شیراز مربوط به سمت چپ بزرگراه حسینی الهاشمی می‌شود که فضای عمومی است و باید کاربری آن فضای سبز شهری باشد در حالی که در این منطقه پروژه‌های برج سازی و بلندمرتبه سازی کلید خورده.»

افزون بر این، برج سازی در دامنه کوه دراک نیز چند سالی است که آغاز شده.

به گفته کارشناسان، آپارتمان‌سازی‌هایی که در دامنه کوه دراک شیراز انجام شده و در حال توسعه است، در سال‌های آینده همچون یک دیوار جلوی ورود باد به شیراز را خواهد گرفت و باعث تغییر هوای شیراز می‌شود. این کارشناسان می‌گویند عدم جریان یافتن باد از سمت غرب به شیراز سبب خواهد شد که آلودگی‌ها در شهر حالت سکون پیدا کنند و شیراز که در بین کلان‌شهرها سالم‌ترین شهر به شمار می‌رود، به جمع شهرهای آلوده بپیوندد.

در همین حال در منطقه قصردشت، مهدی‌آباد، محمودیه، کوه دراک، بولوار چمران شیراز و… باغات گسترده‌ای وجود داشته که در دهه‌های اخیر برخی از این باغ‌ها یا تخریب شده و جای آن ساختمان‌سازی شده و یا بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان، سطح زیرکشت باغ‌های شیراز در یک قرن اخیر به سه هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسیده اما در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۴۰۰ هکتار کاهش یافته است.

کارشناسان می‌گویند این باغات ریه تنفسی شیراز به شمار می‌روند که با تخریب تدریجی آن‌ها، هوای شیراز نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

به گفته مسئولان محیط زیست، شیراز در حال حاضر در بین کلانشهرهای ایران سالم‌ترین هوا را دارد.

دیدگاه