ثبت 12 هزار کودک‌آزاری و 11 همسرآزاری در ایران در 11 ماه نخست سال 95

  • 14 اسفند 1395 - 17:17
ثبت 12 هزار کودک‌آزاری و 11 همسرآزاری در ایران در 11 ماه نخست سال 95

یک مقام سازمان بهزیستی ایران می‌گوید که تا پایان بهمن سال جاری ۱۲ هزار مورد کودک‌آزاری و ۱۱ هزار مورد همسرآزاری به اورژانس اجتماعی گزارش شده است.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی امروز شنبه ۱۴ اسفند به خبرگزاری ایلنا گفت که علت بالا بودن آمار کودک‌آزاری در تماس‌های گرفته شده با سامانه ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) این است که «مردم روی کودکان حساس‌تر بوده و می‌دانند کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه هستند به همین دلیل اگر فردی از موضوع مطلع شود سریعا با ۱۲۳ تماس می‌گیرد، اما ممکن است در موارد همسرآزاری فکر کنند آن‌ها بزرگسال هستند و می‌توانند شکایت کنند و یا مشکل خانوادگی است و حق دخالت ندارند لذا به دلیل حساسیت مردم به موضوع کودکان این مورد بیشتر به سازمان بهزیستی اطلاع داده می‌شود.»

بر پایه آمارها روزانه ۴۰ مورد کودک‌آزاری به مرکز اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی گزارش می‌شود. در ایران ۱۱ سال است که کودک‌آزاری به‌عنوان «جرم عمومی» شناخته می‌شود و پیگیری آن منوط به شکایت قربانی نیست.

برخی از تحلیل‌گران فقر، بیکاری، اعتیاد به مواد مخدر و وجود خشونت در جامعه را از دلایل کودک‌آزاری در ایران اعلام می‌کنند. حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دو سال قبل گفته بود که جامعه ایران به سوی خشونت پیش می‌رود و باید برای آن چاره‌ای اندیشید. به گفته او، افزایش خشونت در ایران «مشکل فرهنگی و روانی» است.

بر پایه آمارها روزانه ۴۰ مورد کودک‌آزاری به مرکز اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی گزارش می‌شود. مقامات سازمان بهزیستی همچنین در سال‌های گذشته از حدود ۲۵ یا ۳۰ تماس روزانه با اورژانس اجتماعی درباره همسرآزاری در کل ایران خبر داده‌اند. بر اساس آمارها اکثر موارد همسرآزاری از سوی مردان و حدود سه درصد از همسر‌آزاری‌ها از سوی زنان انجام می‌شود.

سازمان بهزیستی سال گذشته اعلام کرده بود که «کودک آزاری، همسر آزاری و خشونت خانگی» موضوع بیشترین تماس‌ها با اورژانس اجتماعی در ایران است.

از «اعتیاد، طلاق، کودک‌آزاری و همسرآزاری» به عنوان آسیب‌های عمده اجتماعی در ایران به‌شمار می‌روند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین در خصوص خودکشی نیز گفته که تعداد موارد مرتبط با خودکشی در این مدت ۴۵۰۰ مورد مورد بوده که «با مداخله همکاران ما از اقدام به خودکشی این افراد پیشگیری شد.»

او آماری از خودکشی‌هایی که منجر به مرگ شده، ارائه نداده است.

براساس آمار پزشکی قانونی، بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۱، بیش از ۳۰‌ هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین براساس آمار سال ۹۲ از هر صد ‌هزار ایرانی، پنج نفر در سال جان‌شان را با خودکشی از دست داده‌اند.

سازمان پزشکی قانونی در چند سال اخیر آمار سالانه خودکشی را منتشر نکرده است.

از مشکلات عاطفی، معیشتی و افسردگی به عنوان دلایل اصلی خودکشی در ایران نام برده می‌شود.

 

دیدگاه