ابراز تاسف نماینده شیراز از تبدیل روز کوروش به «مساله امنیتی»

  • 11 آبان 1396 - 14:34
ابراز تاسف نماینده شیراز از تبدیل روز کوروش به «مساله امنیتی»

بهرام پارسایی، نماینده شیراز و سخنگوی فراکسیون امید مجلس از اینکه روز کوروش که «فرهنگی و اجتماعی» بوده و با «بی تدبیری و سوءمدیریت به سمت امنیتی شدن پیش رفت» و باعث «لجاجت بیشتر» مردم شد، ابراز تاسف کرد.

آقای پارسایی به خبرگزاری ایلنا درباره آخرین تحولات روز جهانی کوروش در پاسارگاد گفت: «این مساله را می‌شد به راحتی حل کرد و از حاشیه‌های ایجاد شده جلوگیری کرد.»

چند روز قبل شماری از ایرانیان از نقاط مختلف کشور به سمت پاسارگاد حرکت کرده بودند تا بتوانند روز ۷ آبان که ۱۲ سال است به عنوان روز کوروش شناخته می‌شود، به آرامگاه این پادشاه بزرگ ایرانی بروند اما وقتی وارد استان فارس شدند متوجه شدند که همه راه‌های منتهی به پاسارگاد مسدود شده.

این رویداد انتقادات زیادی را در داخل و خارج از کشور به دنبال داشت.

مجله فوربس چاپ آمریکا در گزارشی نوشت که ماموران در استان فارس با بستن جاده‌ها، گردهمایی ایرانیان را در آرامگاه کوروش ممنوع کردند. به گزارش این مجله، با وجود تمام تدابیر محدود کننده، مردم در گروه‌های بزرگ با خودرو و پای پیاده از راه‌های متفاوت راهی پاسارگاد بودند و ترافیک سنگین در سراسر منطقه آشکار بود.

در روزهای منتهی به ۷ آبان از تریبون‌های مختلف مذهبی به روز کوروش حمله شد و به دنبال آن نیز رسانه‌های و کانال‌های تلگرامی نزدیک به این محافل حملات شدیدتری علیه روز کوروش به راه انداختند.

پیشینه روز کوروش

پیشینه روز کوروش به سال ۱۳۸۴ باز می‌گردد. آن زمان بحث‌هایی در خصوص آبگیری سد سیوند مطرح بود و میهن دوستان بر این باور بودند که آبگیری این سد می‌تواند در دراز مدت به محوطه تاریخی پاسارگاد آسیب بزند. از همین رو و به گفته کوروش زعیم، عضو جبهه ملی ایران به پیشنهاد شماری از باستان شناسان از جمله پرویز ورجاوند روز ۷ آبان در سال ۱۳۸۴ به عنوان روز کوروش نامگذاری شد تا توجه همگان به لزوم حفظ محوطه جهانی پاسارگاد جلب شود.

دیدگاه