اقلیت یهودی در شیراز «قدمت چند هزارساله دارد»

  • 11 آبان 1396 - 12:10
اقلیت یهودی در شیراز «قدمت چند هزارساله دارد»

رییس کمیسیون حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر شیراز در دیدار از کنیسه جامع ربیع زاده شیراز ضمن گرامیداشت یاد شهدای اقلیت دینی به خصوص شهیدان تیزآبی و موریم از شهدای یهودی شهر شیراز گفت: اقلیت یهودی در شهر شیراز و اقلیم فارس از قدمت چند هزار ساله برخوردار است .

احمد تنوری افزود: در طول حیات اجتماعی شیراز، اقلیت‌های دینی از امنیت و آرامش بیشتری نسبت به دیگر نقاط برخوردار بوده‌اند.

آلبوم عکس؛ کنیسه یهودیان شیراز

تنوری توجه ویژه علمای فارسی به اقلیت‌های دینی به ویژه پس از دوران صفوی را مهم‌ترین عامل رعایت حقوق اهل ذمه در شیراز برشمرد و گفت : بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی‌(ره) نیز تاکید ویژه‌ای بر حفظ حقوق اقلیت‌های دینی داشتند بطوریکه در مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌های خارجی به خصوص در ۲۴ بهمن سال ۵۷ و ۱۳ فروردین ۵۸ یک روز بعد از پیروزی انقلاب و یک روز بعد از استقرار نظام اسلامی بر این امر مهم تاکید کردند .

عضو شورای اسلامی شهر شیراز به ۱۸ مورد اشاره امام خمینی (ر ه) به موضوع قضاوت امام علی (ع) و مدعی یهودی در کتاب صحیفه نور اشاره کرد و گفت : مقام معظم رهبری هم در تمامی سالیان رهبری خود همین سنت حضرت امام خمینی را ادامه دادند و همواره بر حفظ کرامت اقلیت های مذهبی تاکید داشتند .

تنوری با تجلیل از فعالیت‌های اجتماعی جامعه یهودیان شیراز ابراز کرد: جامعه ایرانیان یهودی همواره وفادار نسبت به ایران، هویت ایرانی و حفظ تمامیت ارضی ایران زمین بوده اند و حتی در دوران جنگ نیز شهدایی تقدیم وطن و نظام کردند.

وی از عملکرد رسانه های خارجی و برخی رسانه های داخلی دربی توجهی به انعکاس فعالیت اقلیت‌های مذهبی انتقاد کرد و گفت: رسانه‌های جهانی با حمایت لابی صهیونیست و عربی علاقه‌ای به بیان همزیستی مسالمت‌آمیز اقلیت‌های مذهبی در ایران ندارند .

عضو شورای شهر شیراز بر لزوم توجه رسانه‌های محلی به فعالیت و مشکلات و وفاداری جامعه یهودیان شیراز تاکید کرد و گفت: جامعه یهودیان شیراز همواره مواضع علنی خود را در حمایت از مردم فلسطین بیان کرده و در راهپیمائی روز قدس حضور همه جانبه داشتند.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر شیراز، خاخام ماشاالله گلستانی نژاد رهبر مذهبی کلیمیان ایران نیز در سخنانی «حقیقت» را سنگ بنای ادیان الهی از جمله قوم یهود دانست و گفت: من امام خمینی‌(ر‌ه) را پیغمبر زمان میدانم چرا که معجزه اسلامی شدن ایران، برای دین اهل یهود هم منافع زیادی داشت .

وی از همراهی دولت تدبیر و امید با اقلیت های دینی قدردانی کرد و افزود: جامعه یهودیان ایران همواره در کنار جمهوری اسلامی بوده و هستیم و به رهنمود بزرگان نظام نیازمندیم.

خاخام گلستانی نژاد دین مداری یهودیان شیراز را ستایش کرد و ادامه داد: فعالیت‌های دینی و مذهبی یهودیان شیراز رونق دارد و هر هفته مناسک مخصوص خود را انجام میدهیم و در عین حال در مناسک دینی به جان رهبر نظام دعا می کنیم.

وی ادامه داد: در آموزه‌های دینی قوم یهود همیشه باید به حال فرد اول مملکت دعا کنیم بنابراین هر شنبه برای سلامتی مقام معظم رهبری دعا می‌کنیم.

رهبر دینی جامعه یهودیان ایران به سابقه ۲۸۰۰ ساله این قوم در ایران اشاره کرد و گفت: خاک ایران خداپرستی را زنده می‌کند وزمین ایران مقدس است ودعا می‌کنیم چشم ودست دشمن از خاک ایران دور باشد.

وی از سکونت ۵ تا ۶ هزار نفر کلیمی در شهر شیراز خبر داد و گفت:

هم‌اکنون فقط در دو شهر تهران و شیراز کلیمیان ایران سکونت دارند و در کمال امنیت مناسک دینی خود را به‌جا می‌آورند.

براساس همین گزارش «جاوید خان‌داداش» رئیس انجمن کلیمیان شیراز نیز در سخنانی گفت: یهودیان شیراز مراسم دینی را خیلی راحت از لطف دولت جمهوری اسلامی انجام می‌دهند و از حقوق شهروندی برابر با دیگر شهروندان برخوردارند.

خان‌داداش از اعضای شورای شهر شیراز برای بازسازی کنیسای ربیع‌زاده و بازسازی دیگر کنیساهای شهر شیراز و نیز اصلاح مجتمع فرهنگی جامعه یهودیان در منطقه اکبر‌آباد شیراز یاری خواست.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز، کنیسای جامع ربیع‌زاده با ۸۰ سال سابقه در کوچه ادیان شیراز در بولوار زند واقع است.

به گفته میردهقان، مسئول اداره اقلیت‌های دینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارسی، کنیسه ربیع‌زاده اعتبار بین‌المللی و سابقه تاریخی دارد.

وی اضافه کرد: یهودیان شیراز مناسک دینی خود را در ۱۵ کنیسه انجام می‌دهند و تقید و نظم جدی در انجام امور دینی دارند.

 

دیدگاه