چاقی و سلامتی «افسانه‌ای بی‌پایه است»

  • 01 خرداد 1396 - 12:39
چاقی و سلامتی «افسانه‌ای بی‌پایه است»

براساس ننیجه تحقیقاتی که اخیرا انجام گرفته، شعار چاقی همراه با سلامتی افسانه‌ای بیش نیست.

به گزارش بی‌بی‌سی، پژوهشگران موسسه مطالعات چاقی در دانشگاه بیرمنگام، بریتانیا، در گزارشی گفته‌اند که افراد چاق در طول عمر خود با مشکلات جسمی مواجه می‌شوند ولو اینکه در اوایل زندگی، نشانه‌ای از عوارض قلبی، دیابت و سطح بالای کلسترول در آنها دیده نشود.

در این گزارش، که به نشست کنگره اروپایی بررسی چاقی در پرتغال ارائه شده، آمده است که “اصطلاح چاق اما سالم” نظریه‌ای گمراه کننده است که اطمینان می‌دهد اگر فردی چاق باشد اما عوامل متابولیکی او مانند فشار خون و قند خون در حد مناسب باشد، از سلامت جسمی برخوردار است. این نظریه صحیح نیست.

برای تهیه این گزارش، پژوهشگران آمار و اطلاعات پزشکی مربوط به سه میلیون مرد و زن بریتانیایی را بین سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۱۵ مورد بررسی قرار دادند. از میان این افراد، وضعیت کسانی دنبال شد که در آغاز دوره مطالعه، با وجود اضافه وزن، نشانه‌ای از مشکلات پزشکی مانند فشار خون، قند خون و کلسترول بالا در آنها دیده نمی‌شد. (فرد چاق کسی است که شاخص توده بدنی او ۳۰ یا بیشتر باشد.)

نتیجه به دست آمده از این بررسی حاکی از آن است که افراد چاق “اما از نظر متابولیزم بدنی سالم” بیش از افراد با وزن عادی در معرض ابتلای به بیماری قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی قرار داشتند.

یک عضو بنیاد بیماری‌های قلبی بریتانیا در مورد این گزارش گفته است که معمولا انتظار نمی‌رود تحقیقات علمی با چنین قاطعیتی یک باور قدیمی و نادرست را بی اعتبار کند. او گفته است که پیش از این مشخص بود که افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند به خاطر داشتن فشار خون یا کلسترول بالا بیش از سایرین با خطر سکته مغزی و حمله قلبی مواجه هستند. نکته جدید در این گزارش این است که نشان می‌دهد حتی افراد چاق هم که امروز از نظر پزشکی سالم تشخیص داده می‌شوند از ابتلای به این امراض در آینده در امان نیستند.

نتیجه این تحقیقات احتمالا بیشتری تاثیر را بر نگرش نسبت به اضافه وزن و چاقی نوجوانان و جوانان خواهد داشت که به تدریج به یک مشکل اساسی در بسیاری از کشورها، به خصوص کشورهای ثروتمند جهان تبدیل می‌شود.

البته این گزارش هنوز همراه با جزئیات تحقیقات انجام گرفته در یک نشریه علمی منتشر نشده و متخصصان دیگر امکان بررسی و ارزیابی نتایج آن را نداشته‌اند. با اینهمه، پذیرش آن برای ارائه در یک نشست علمی بین‌المللی دست کم می‌تواند هشداری برای ابراز تردید جدی در اعتبار و صحت نظریه “چاق اما سالم” باشد.

بنیاد بیماری‌های قلبی بریتانیا به همگان توصیه می‌کند برای اجتناب از ابتلای به امراض قلبی، سیگار را ترک کنند، به رژیم غذایی معتدل و مناسبی روی آورند، ورزش و حرکات بدنی را نادیده نگیرند و از اصراف در مصرف الکل خودداری ورزند. داشتن وزن مناسب نیز از دیگر توصیه‌های این بنیاد است.

دیدگاه