با تغذیه درست می‌توان جلوی حملات میگرنی را گرفت

  • 22 اردیبهشت 1396 - 14:03
با تغذیه درست می‌توان جلوی حملات میگرنی را گرفت

میگرن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از آن‌ها می‌تواند نحوه تغذیه ما باشد. دانشمندان تصور می‌کنند که با یک حمله میگرنی مغز ما به انرژی بیشتر نیاز پیدا می‌کند و درد در حقیقت نشانه‌ای از این نیاز است.

به گزارش دویچه‌وله، چرا برخی دچار میگرن می‌شوند؟ چه زمانی علائم میگرن، یعنی سردرد و گاه اختلال دید به سراغ انسان می‌آید؟ دانشمندان هنوز موفق نشده‌اند علت دقیق این بیماری را توضیح دهند. آن‌ها معتقدند که علل ژنتیکی قطعا در این رابطه نقش بازی می‌کنند. اما دانشمندان روی یک نظریه دیگر نیز کار می‌کنند و به این نتیجه رسیده‌اند که میگرن می‌تواند بر اثر کمبود انرژی در مغز ایجاد شود، بنابراین با تغذیه درست احتمالا می‌توان جلوی سردرد را گرفت.

اگر به مغز انرژی کافی نرسد، علائمی به بدن می‌دهد که سریعا این کمبود را برطرف کند. این علائم به صورت دردهای میگرنی خود را نشان می‌دهند: تار شدن دید، اختلال در حرف زدن و سردرد شدید. در این لحظه رساندن انرژی کافی به بدن نقشی مهم ایفا می‌کند.

این نظریه توضیح می‌دهد که چرا کسانی که به میگرن مبتلا می‌شوند، کمی قبل از آن احساس می‌کنند که میل شدیدی به شیرینی‌جات دارند. این احساس در حقیقت علائم قبل از شروع درد است. بر اساس این نظریه، رساندن قند لازم به مغز آخرین امکان برای متوقف‌کردن میگرن است.

نتیجه‌گیری: از آن‌جا که بسیاری از بیماران میگرنی قبل از شروع حمله میل شدیدی به شکلات دارند و بعد از این میل سردرد می‌گیرند، به اشتباه تصور می‌کنند که اصلا به خاطر خوردن شکلات سردرد گرفته‌اند.

چرا مغز افراد میگرنی قبل از شروع درد نیاز به انرژی بیشتر دارد؟

پزشکان تصور می‌کنند که:

یا مغز آ‌ن‌ها فعال‌تر است و توانایی بیشتری نسبت به افرادی دارد که میگرن ندارند.

یا این که مغز آن‌ها به محرک‌های مختلف حساسیت بیشتری نشان می‌دهد.

این مواد غذایی نیز توصیه می‌شوند: مواد سبوس‌دار، میوه و سبزیجات کافی، ماست، دوغ و انواع لبنیات و پروتئین.

دیدگاه