اثبات تاثیر ۹۰ درصدی واکسن اچ‌پی‌وی برای سرطان دهانه رحم

  • 16 آبان 1400 - 12:03
اثبات تاثیر ۹۰ درصدی واکسن اچ‌پی‌وی برای سرطان دهانه رحم

محققان می‌گویند تزریق واکسن اچ‌پی‌وی(HPV) موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم را تقریبا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد و هزاران زن را در سراسر دنیا از مرگ نجات می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، “ویروس پاپیلوم انسانی” یا “HPV”، شایع‌ترین عفونت مقاربتی در جهان است و از زگیل تناسلی گرفته تا سرطان، انواع مختلفی از آن می‌تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات سلامتی و بیماری‌ها شود. از طرفی سرطان دهانه رحم شایع‌ترین سرطان ناشی از HPV است و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار زن را به کام مرگ می‌کشد.

ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV ویروسی است که بیشتر از همه در زمان آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد. بیش از ۱۰۰ گونه مختلف از HPV وجود دارد. اکثر مردان و زنانی که دچار این عفونت هستند از این موضوع بی‌اطلاع هستند، زیرا در بدن آنها علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمی‌شود. اما در برخی از موارد، انواع خاصی از HPV می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن باعث ایجاد زگیل(توده غیرطبیعی و غیر سرطانی بر روی پوست) یا زگیل تناسلی بشوند. در موارد دیگر، انواع خاصی از HPV می‌توانند ضایعات پیش سرطانی(یعنی نواحی دارای بافت‌های غیرطبیعی) یا سرطان ایجاد نمایند.

سرطان دهانه رحم در صورت تشخیص زودهنگام و درمان به موقع، قابل درمان است و خوشبختانه در حال حاضر واکسن‌های ایمن و مطمئنی وجود دارد که می‌توانند در همان وهله اول از بروز آن جلوگیری کند.

در واقع از آنجایی که تقریباً همه سرطان‌های دهانه رحم توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند، واکسیناسیون می‌تواند تقریباً به طور کامل این بیماری را از بین ببرد.

اکنون در مطالعه‌ای که به عنوان یک کشف تاریخی بر اساس اولین داده‌ها در دنیای واقعی مورد استقبال قرار گرفته است، ثابت شده است که واکسن HPV موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم را تا ۹۰ درصد در میان زنانی که در سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی آن را تزریق کرده‌اند، کاهش می‌دهد.

این خبر امید را در هزاران نفر زنده می‌کند و نشان دهنده گام بزرگی در پیشگیری از سرطان دهانه رحم است.

محققان کالج سلطنتی لندن و دولت بریتانیا داده‌های ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت را برای هفت گروه از زنان در بریتانیا بین ژانویه ۲۰۰۶ تا ژوئن ۲۰۱۹ بررسی کردند و واکسن “سرواریکس”(Cervarix) را در آنها که در برابر دو سویه HPV محافظت ایجاد می‌کند، با گروهی که در سنین مختلف این کار را نکردند، مقایسه کردند.

هر یک از سه گروهی که واکسینه شدند در سن متفاوتی واکسینه شده بودند. یک گروه در سنین ۱۲ تا ۱۳ سالگی، گروه دیگر بین ۱۴ تا ۱۶ سالگی و گروهی دیگر در سنین ۱۶ تا ۱۸ سالگی واکسینه شده بودند.

بر اساس یافته‌های منتشر شده در مجله پزشکی “لنست” (Lancet)، افرادی که در سنین پایین واکسینه شدند بیشترین محافظت به میزان ۹۰ درصد را تجربه کردند. این آمار در گروهی که در سنین ۱۴ تا ۱۶ سال واکسینه شده بودند ۶۲ درصد بود، در حالی که آنهایی که بین ۱۶ تا ۱۸ سال واکسن دریافت کرده بودند از ۲۴ درصد محافظت برخوردار بودند.

این واکسن که قبل از قرار گرفتن افراد در معرض ویروس بهتر عمل می‌کند، برای دخترانی که در سنین بالاتر واکسینه شده بودند، چندان مؤثر نبود، زیرا بیشتر آنها از نظر جنسی فعال بودند و بنابراین قبل از واکسینه شدن در معرض ویروس قرار گرفته بودند. به هر حال، این واکسن فقط می‌تواند از عفونت جلوگیری کند و پس از ابتلا نمی‌تواند ویروس را درمان کند.

محققان به طور کلی تا اواسط سال ۲۰۱۹ تخمین زدند که ۴۵۰ مورد مرگ و میر کمتر در اثر سرطان دهانه رحم و ۱۷ هزار و ۲۰۰ مورد ابتلای کمتر در جمعیت واکسینه شده وجود داشته است. البته این می‌تواند تنها نوک کوه یخ باشد، زیرا کسانی که واکسینه شده‌اند هنوز برای ابتلا به سرطان بسیار جوان هستند و این نشان می‌دهد که تعداد آنها می‌تواند در طول زمان افزایش یابد. علاوه بر این، این تحقیق نشان می‌دهد کسانی که واکسینه شده‌اند ممکن است به معاینات غربالگری دهانه رحم نیز به میزان قابل توجهی نیاز داشته باشند.

“HPV” می‌تواند هر فردی را که از نظر جنسی فعال است آلوده کند و حتی ممکن است سال‌ها پس از رابطه جنسی با فرد مبتلا علائمی را در شما ایجاد کند که تشخیص اینکه چه زمانی برای اولین بار آلوده شده‌اید را دشوار می‌کند.

در بیشتر موارد، “HPV” خود به خود و بدون ایجاد هیچ مشکلی از بین می‌رود، اما می‌تواند زنان را در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، سرطان پشت گلو و سرطان ناحیه تناسلی و مردان را در معرض خطر ابتلا به سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی و سرطان گلو قرار دهد.

در نتیجه، بیش از ۱۰۰ کشور استفاده از واکسن‌های HPV را به عنوان بخشی از برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی برای از بین بردن سرطان دهانه رحم آغاز کرده‌اند. این مطالعه به عنوان یک نقطه عطف نشان می‌دهد که همه کشورها باید واکسیناسیون پسران و دختران را برای دستیابی به ایمنی بالا در برابر این ویروس آغاز کنند. با این حال، در دسترس بودن واکسن‌های HPV همچنان یک مشکل است.

“مگی کرویکشنک” و “میهائلا گریگور” متخصصان زنان و زایمان می‌گویند: حتی در کشور ثروتمندی مانند انگلیس با دسترسی رایگان به واکسن HPV، هدف واکسیناسیون ۹۰ درصدی دختران ۱۵ ساله که توسط سازمان بهداشت جهانی تعیین شده است، محقق نشده است.

به عنوان مثال در ایالات متحده در صورت نداشتن بیمه، هر دوز از این واکسن می‌تواند حدود ۲۵۰ دلار هزینه داشته باشد و طبق اعلام دانشمندان، تزریق سه دوز از این واکسن برای محافظت لازم است. علاوه بر این، نزدیک به ۹۰ درصد از ۳۰۰ هزار مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم هر ساله در کشورهای فقیر و با درآمد متوسط ​​با دسترسی محدود به غربالگری سرطان دهانه رحم رخ می‌دهد. در برخی کشورهای دیگر، زنان حتی از این موضوع آگاه نیستند و زمانی که آن را بفهمند، ممکن است خیلی دیر شده باشد. امید است که با آموزش مناسب و کمک‌های دولتی، واکسیناسیون تأثیر بیشتری در این کشورها داشته باشد و به طور بالقوه بیماری را از روی زمین ریشه کن کند.

لازم به ذکر است که این تحقیق، حجت نهایی در مورد این واکسن نیست، زیرا هنوز سوالاتی وجود دارد که باید در مورد مدت زمان محافظت و اینکه آیا تزریق دوز تقویت کننده در دوران میانسالی ضروری است یا نه پاسخ داده شود.

با این حال، همانطور که “میشل میچل” مدیر ارشد تحقیقات سرطان بریتانیا می‌گوید، چنین یافته‌هایی قدرت علم را نشان می‌دهند. این یک لحظه تاریخی برای دیدن اولین مطالعه است که نشان می‌دهد واکسن HPV از هزاران زن در برابر ابتلا به سرطان دهانه رحم محافظت می‌کند.

دیدگاه