فروش نخستین قلب مصنوعی جهان توسط شرکت فرانسوی؛ پیوند ۱۵۰ هزار یورویی در ایتالیا انجام شد

  • 30 تیر 1400 - 8:34
فروش نخستین قلب مصنوعی جهان توسط شرکت فرانسوی؛ پیوند ۱۵۰ هزار یورویی در ایتالیا انجام شد

شرکت فرانسوی کارمات اعلام کرد که موفق شده اولین دستگاه قلب مصنوعی تولید شده با مارک ایسون(Aeson) را در ایتالیا به فروش برساند.

به گزارش یورو نیوز، مطابق اعلام این شرکت، قلب مصنوعی فروخته شده به بیمارستانی در ایتالیا منتقل شده و در جریان یک عمل جراحی پیوند قلب، در بدن بیمار نیازمند جاگذاری و فعال شده است. این عمل جراحی توسط سیرو مایلو، جراح حاذق قلب و در بیمارستان ناپل که مجرب‌ترین مرکز پیوند قلب مصنوعی در ایتالیا محسوب می‌شود، انجام شده است.

بیمارستان ناپل هزینه مالی این عمل جراحی را در مجموع افزون بر ۱۵۰ یورو در نظر گرفته که فعلا توسط «سیستم بهداشت منطقه‌ای» تامین شده ولی پس از اثبات کارآیی این قلب مصنوعی، این رقم توسط دولت ایتالیا بازپرداخت می‌شود.

اما استفان پیات، مدیر عامل شرکت کارمات، اخیرا اعلام کرده بود که استفاده از این قلب تقریبا ۲۰۰ هزار یورو هزینه دارد و شرکت تحت مدیریتش در تلاش است تا با تجاری‌سازی بیشتر این محصول و کاهش هزینه‌های تولید، قیمت آن را به سرعت کاهش دهد.

نخستین استفاده آزمایشی این قلب مصنوعی در بدن انسان با پیوند آن به بدن یک بیمار فرانسوی در ژانویه سال ۲۰۱۴ و در بیمارستانی در پاریس انجام شد. در ۱۵ ژوئیه سال جاری نیز کارمت از اولین کاشت آزمایشی قلب مصنوعی خود در ایالات متحده خبر داد که در چارچوب پروتکل سازمان غذا و داروی آمریکا برای تایید نهایی این قلب مصنوعی باید به ۱۰ مورد برسد.

نتایج مطالعات منتشر در نوامبر سال ۲۰۱۹ نشان داد که پیوند این قلب به بدن ۱۱ بیمار داوطلب منجر به زنده ماندن ۷۳ درصد آنها برای بیش از شش ماه پس از این پیوند شده است.

در پی انتشار خبر فروش نخستین قلب مصنوعی در ایتالیا، قیمت سهام شرکت کارمات که در سال ۲۰۰۸ تاسیس شده و در ماه مارس نیز افزایش سرمایه ۵۶ میلیون دلاری خود را ثبت کرده، طی معاملات روز سه‌شنبه بورس پاریس ۱۱.۷ درصد افزایش یافت و به ۲۵.۸۵ یورو رسید.

دیدگاه