ابداع دستگاهی که خونریزی ناشی از ضربات چاقو را متوقف می‌کند

  • 13 تیر 1400 - 10:41
ابداع دستگاهی که خونریزی ناشی از ضربات چاقو را متوقف می‌کند

یک دانشجو موفق به ابداع دستگاهی شده که می‌تواند ‌خونریزی ناشی از ضربه چاقو را با وارد کردن فشار به محل خونریزی متوقف کند و جان فرد آسیب دیده را نجات دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، جوزف بنتلی(Joseph Bentley)، دانشجوی سال آخر رشته طراحی و فناوری محصول در دانشگاه لاگبورو(Loughborough) دستگاهی به نام “REACT”ساخته است که می‌تواند از خونریزی فرد آسیب دیده جلوگیری کند این دستگاه در مراحل اولیه خود قرار دارد.

این دستگاه زخم‌های بخش‌هایی از بدن که درمان آنها دشوار است مانند نواحی زیر بغل، کشاله ران و شکم را مورد هدف قرارمی‌دهد.

فردی که مورد ضربات چاقو قرار گرفته ممکن است در عرض پنج دقیقه جان خود را در اثر خونریزی از دست بدهد، بنابراین اولین اقدام ضروری متوقف کردن خونریزی است.

امدادگرها در جعبه کمک‌های اولیه خود پانسمان‌هایی برای درمان فرد آسیب دیده دارند اما از آن‌ جایی که پلیس‌ها به طور معمول اولین کسانی هستند که به محل حادثه می‌رسند بنتلی می‌خواست وسیله‌ای بسازد که برای آنها نیز قابل استفاده باشد.

او می‌گوید “REACT” سریع‌تر و کارآمدتر از سایر روش‌های سنتی است و پس از آنکه استفاده از آن تمام شد می‌توان به راحتی آن را از بدن فرد جدا کرد.

امدادگران برای جلوگیری از خونریزی از “گاز”(نوعی پانسمان پزشکی) استفاده می‌کنند و آنها را روی محل خونریزی فشار می‌دهند و گاهی این پانسمان را درون زخم قرار می‌دهند تا خونریزی متوقف شود.

انجام چنین کاری برای زخم‌های شکمی امکان پذیر نیست و برداشتن پانسمان در بیمارستان نیز می‌تواند باعث خونریزی مجدد شود. اما “REACT” بدون از بین بردن لخته خون و ایجاد خونریزی از محل زخم جدا می‌شود.این دستگاه از دو بخش تشکیل شده است. یک بخش سیلیکونی به نام تامپوناد(tamponade) و یک دستگاه دستی به نام “actuator”

ابتدا تامپوناد وارد زخم شده و سپس به بخش “actuator” متصل می‌شود. این دستگاه براساس محل زخم فشار مناسبی به آن وارد می‌کند.

چاقو نباید از محل ضربه خارج شود زیرا باعث خونریزی می‌شود اما از این دستگاه می‌توان هنگامی که زخم باز است استفاده کرد.

آقای بنتلی قصد دارد اختراع خود را در انگلستان به ثبت برساند و هدف او بهبود نمونه‌ی اولیه این دستگاه است.

دیدگاه