استفاده از فناوری اتصال مغناطیسی برای پاکسازی زباله‌های فضایی

  • 03 فروردین 1400 - 9:18
استفاده از فناوری اتصال مغناطیسی برای پاکسازی زباله‌های فضایی

استارت آپ فضایی Astroscale مستقر در ژاپن؛ روز دوشنبه از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان، مأموریتی را با هدف پاک سازی فضا راه اندازی کرد.

به گزارش یورو نیوز، این ماموریت که با نام «ELSA-d» شناخته می‌شود، یک فناوری جدید برای جمع آوری زباله‌های فضایی است؛ میلیون‌ها قطعه از بقایای مدارگردهایی که در بالای زمین شناور هستند.

بیش از ۸ هزار متریک تن زباله در فضا وجود دارد؛ زباله‌های سرگردانی که می‌توانند به بسیاری از فناوری‌هایی که زندگی بشر امروز به آنها متکی است از جمله فناوری‌های پیش‌بینی هوا، سیستم‌های مخابراتی و سیستم‌های GPS ضربه بزنند.

در چهارچوب ماموریت «ELSA-d» قرار است یک فضاپیما به زباله‌های فضایی و ماهواره‌های از کار افتاده چسبیده و سپس با هل دادن آنها به سمت زمین، باعث سوختن آنها در جو سیاره ما شود.

بنا بر اعلام شرکت Astroscale، این فضاپیما برای اجرای این ماموریت از فناوری اتصال مغناطیسی استفاده می‌کند و سپس قطعات زباله را به سمت اتمسفر زمین هدایت خواهد کرد.

قرار است این ماموریت که از بریتانیا هدایت خواهد شد، طی شش ماه فرایند صید و سپس رهاسازی قطعات زباله در جو زمین را انجام دهد.

زباله‌های فضایی که در واقع اشیاء ساخته شده توسط انسان همچون ماهواره‌های قدیمی یا قطعات از کار افتادۀ سفینه‌ها هستند، سال‌هاست که به یک مشکل جدی تبدیل شده است.

به عنوان مثال در سال ۲۰۱۹ میلادی کشور هند یکی از ماهواره‌های خود را که به دور زمین می‌چرخد منفجر کرد و به این ترتیب صدها قطعه از بقایای این ماهواره به تهدیدی جدی برای برخورد با ایستگاه فضایی بین‌المللی تبدیل شدند.

طبق گزارش اخیر ناسا دست‌کم ۲۶ هزار قطعه از میلیون‌ها قطعۀ ناخواسته فضایی که هر کدام به اندازه یک توپ سافت‌بال هستند، با سرعت ۱۷۵۰۰ مایل در ساعت در حرکتند و می‌توانند «ماهواره را در اثر ضربه نابود کنند».

بیش از ۵۰۰ هزار قطعه زباله نیز به دلیل توانایی در برخورد با سیستم‌های محافظ، مخازن سوخت و کابین‌های فضاپیماها به «تهدیدی برای پایان ماموریتها» تبدیل شده‌اند.

سال‌هاست که توسعه فنآوری‌های پاکسازی فضا در جریان است. پیش از این در سال ۲۰۱۶ میلادی آژانس فضایی ژاپن یک مهار کنندۀ ۷۰۰ متری را به فضا فرستاد تا سرعت زباله‌های فضایی را کاهش دهد و باعث تغییر مسیر آنها شود.

آژانس فضایی اروپا نیز قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی، رباتی را که می‌توان آن را «جاروبرقی فضایی» نامید، به فضا بفرستد.

دیدگاه