دانشمند مسئول تولید اولین واکسن کرونا: هدف بعدی ما غلبه بر سرطان است

  • 01 فروردین 1400 - 8:06
دانشمند مسئول تولید اولین واکسن کرونا: هدف بعدی ما غلبه بر سرطان است

دانشمندی که در رقابت جهانی تولید اولین واکسن ویروس کرونا برنده شد، می‌گوید مردم می‌توانند از ایمنی این واکسن کاملاً مطمئن باشند، و به زودی از همان فناوری به کار رفته در تولید این واکسن برای مقابله با دیگر آفت جهانی، یعنی سرطان، استفاده خواهد شد.

به گزارش آسوشیتد پرس، زمانی که اوزلَم تورجی، پزشک ایمنی‌شناسی آلمانی ترک‌تبار، بر روی یک روش مقابله با تومورهای سرطانی با استفاده از سیستم ایمنی خود بدن کار می کرد، از شیوع ویروس ناشناخته‌ای در چین،‌ یعنی ویروس نوپدید کرونا، خبردار شد.

دکتر تورجی و همسرش، اوگور شاهین، که به همراه هم شرکت آلمانی «بایو ان تک» را تاسیس کرده‌اند، تصمیم گرفتند که از یک فناوری که دو سال روی آن تحقیق کرده و آن را «پروژه سرعت نور» نامیده بودند، برای مقابله با این تهدید جهانی جدید استفاده کنند.

ظرف تنها ۱۱ ماه، بریتانیا اجازه استفاده از این واکسن مبتنی بر آر‌ان‌ای یا «ام‌آران‌ای» که شرکت بایو ان تک آن را با همکاری شرکت فایزر، غول داروسازی آمریکا تولید کرده است، را داد. استفاده اضطراری از این واکسن یک هفته بعد در آمریکا تایید شد. و از ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ ده ها هزار نفر در سراسر جهان با این واکسن واکسینه شده‌اند.

خانم تورجی در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس گفت: «با تصمیم‌گیری جسورانه و اطمینان خاطر از داشتن یک تیم فوق‌العاده، قادر خواهید بود هر مشکل و مانعی را که بر سر راه شما قرار دارد، از میان بردارید.»

اوزلم توره چی و همکارانش در جریان تولید واکسن بیماری همه گیر «کووید ۱۹» از فناوری موسوم به «پیام رسانی آر ان ای» استفاده کردند. این فناوری سیستم ایمنی بدن را وادار به تولید پروتئین هایی برای مقابله با یک ویروس خاص می کند. فناوری «پیام رسانی آر ان ای» با روش تولید واکسن های سنتی که در آنها از ویروس غیر فعال شده یا تضعیف شده برای تولید پادتن استفاده می شد متفاوت است.

اوزلم توره چی بر این باور است که از فناوری «پیام رسانی آر ان ای» می توان برای مقابله با انواع سرطان استفاده کرد. او می گوید: «ما چند واکسن برای انواع مختلف سرطان داریم که بر فناوری پیام رسانی آر ان ای استوار است.»

او در مورد زمان عرضه این واکسن ها به بازار می گوید: «پیش بینی برای یک پیشرفت ابتکاری کار بسیار دشواری است. اما انتظار داریم که تا چند سال دیگر واکسن های ما [برای مقابله با سرطان] به جایی رسیده باشند که بتوان آنها را به مردم عرضه کرد.»

دکتر تورجی و همسرش پیش از همه گیری ویروس کرونا به دنبال دستیابی به راهی برای تحریک سیستم ایمنی بدن برای مقابله با تومورهای سرطانی بودند.

دیدگاه