فیزیکدان ها مایعی با «جرم منفی» تولید کردند

• 31 فروردین 1396 - 18:40
فیزیکدان ها مایعی با «جرم منفی» تولید کردند

فیزیکدان ها مایعی با “جرم منفی” تولید کرده اند که وقتی نیرویی به آن وارد می شود با نقض قانون دوم نیوتن در جهت عکس به حرکت در آید.

به گزارش بی‌بی‌سی، در زندگی روزمره، وقتی شیئی را هل می دهیم، در همان جهتی که نیرو به آن وارد شده شتاب می گیرد؛ رابطه ای که قانون دوم نیوتن آن را توضیح می دهد.

اما از لحاظ نظری، ماده می تواند جرم منفی داشته باشد همانطور که بار الکتریکی می تواند مثبت یا منفی باشد.

این پدیده در نشریه “فیزیکال ریویو ژورنال” تشریح شده است.

پروفسور انگلس از دانشگاه ایالتی واشنگتن و همکارانش دمای اتم های روبیدیوم را به درست بالای صرف مطلق (نزدیک منهای ۲۷۳ درجه سانتیگراد) کاهش دادند.

در این حالت، ذرات ماده با سرعت فوق العاده کم حرکت می کنند، و رفتاری را دنبال می کنند که فیزیک کوانتوم تشریح می کند یعنی مثل موج رفتار می کنند.

آنها همچنین به صورت همزمان و با هم به صورت آنچه که به “ابرمایع” معروف است حرکت می کنند، و بدون از دست دادن انرژی جاری می شوند.

برای ایجاد شرایط لازم برای جرم منفی، محققان از لیزرهایی برای به دام انداختن اتم های روبیدیوم استفاده کردند و در حرکتی عقب و جلو به جنبش درآوردند.

وقتی اتم ها از تله لیزری آزاد شدند، انبساط پیدا کردند، و بعضی از آنها جرم منفی داشتند.

مایکل فوربز استادیار فیزیک در دانشگاه واشنگتن گفت: “اگر چیزی را که جرم منفی دارد فشار دهید، به سوی شما شتاب می گیرد. انگار روبیدیوم به دیواری نامرئی خورده و برگشته باشد.”

دکتر فوربز گفت: “مساله بدیع در این آزمایش کنترلی است که بر طبیعت جرم منفی داریم، بدون هیچ نوع پیچیدگی.”

به گفته محققان این آزمایش به درک بهتر جرم منفی کمک می کند.

آنها می گویند که این آزمایش همچنین ابزاری برای کشف رابطه میان جرم منفی و پدیده های مشاهده شده در کیوان مثل ستاره های نوترونی، سیاهچاله ها و انرژی تاریک است.