بایون‌تک و فایزر برای عرضه واکسن خود در آمریکا درخواست مجوز می‌کنند

  • 30 آبان 1399 - 21:49
بایون‌تک و فایزر برای عرضه واکسن خود در آمریکا درخواست مجوز می‌کنند

دو شرکت دارویی فایزر و بایون‌‌تک در ایالات متحده و آلمان که پیش‌تر برای نخستین بار از کارایی ۹۵ درصدی واکسن کرونای تولید مشترک خود خبر داده بودند، روز جمعه برای عرضه محصول خود به بازار رسما از سازمان غذا و داروی ایالات متحده درخواست مجوز می‌کنند.

به گزارش یورو نیوز، در صورت صدور مجوز برای عرضه تجاری و توزیع این محصول دارویی، دو شرکت یاد شده نخستین سازندگان واکسن کووید۱۹ لقب خواهند گرفت که اجازه خواهند داشت این واکسن را در ایالات متحده روانه بازار کنند.

با توجه به گذشت بیش از ۱۰ روز از اعلام نتایج امیدوارکننده آزمایش‌های نهایی پروژه مشترک تولید واکسن کرونا توسط شرکت‌های بایون‌تک آلمان و فایزر ایالات متحده، از چند روز پیش انتظار می‌رفت که شرکت‌های یاد شده هر چه سریع‌تر برای توزیع و تجاری سازی محصول خود درخواست مجوز کنند.

آزمایش‌های بالینی برای بررسی چگونگی واکنش واکسن بایون‌تک/فایزر به فعالیت ویروس در بدن از ماه ژوئیه با تزریق به ۴۴ هزار داوطلب از چندین کشور مختلف آغاز شد و در نهایت تولید کنندگان اعلام کردند در خصوص کارایی ۹۵ درصدی و بدون عوارض جانبی جدیِ این دارو اطمینان حاصل کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت دارویی بایون‌تک آلمان روز پنج‌شنبه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته بود که روز جمعه احتمالا درخواست مجوزی به سازمان غذا و داروی آمریکا ارائه خواهد شد.

اوگور شاهین، بنیان‌گذار ترک‌تبار شرکت بایون‌تک آلمان در گفتگو با فرانس پرس پیش‌بینی کرد که تا پیش از سال جدید میلادی مرحله صدور مجوز و نیز توزیع این واکسن در ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نهایی و اجرایی شود.

وی با اشاره به این نکته که درخواست صدور مجوز واکسن تولید شده به صورت مشترک با فایزر روز جمعه به سازمان دارو و غذای آمریکا ارائه می‌شود، تصریح کرد: «این شانس وجود دارد که بتوانیم همین امسال مجوز واکسن در ایالات متحده، اروپا یا در هر دو منطقه یاد شده را دریافت کنیم.»

آلبرت بورلا، مدیر عامل شرکت دارویی فایزر آمریکا نیز روز جمعه اعلام کرد: «درخواست مجوز در ایالات متحده یک گام مهم برای رسیدن به هدف بزرگ ما یعنی عرضه واکسن کووید۱۹ به کل جهان است.»

به گفته مدیر عامل شرکت فایزر هم اکنون تصویر کاملی از کارایی و ایمنی واکسن تولید شده بدست آمده که اعتماد کافی نسبت به پتانسیل بالای این واکسن را تضمین می‌کند.

گفته می‌شود که این واکسن همچنین از چند هفته‌ گذشته به شکل مدام تحت ارزیابی متخصصانی در اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا،‌ ژاپن و بریتانیا قرار گرفته است.

دو شرکت بایون‌تک و فایزر در بیانیه مشترک روز جمعه خود اعلام کردند که به فاصله چند ساعت پس از دریافت مجوز، آماده توزیع دارو در بازار هستند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده اعلام نکرده که برای تایید و صدور مجوز واکسن به چه میزان زمان نیاز دارد اما دولت آمریکا ابراز امیدواری کرده که مجوز نخستین واکسن کووید۱۹ در این کشور حداکثر تا نیمه ماه آینده میلادی صادر شود.

این در حالیست که کمیسیون اروپا نیز ضمن تصویب سفارش خرید واکسن از دو شرکت آلمانی و آمریکایی بایون‌تک و فایزر، اعلام کرده که مجوز عرضه تجاری این واکسن در اروپا به احتمال زیاد در نیمه دوم ماه دسامبر صادر خواهد شد.

دولت دونالد ترامپ پیش‌بینی کرده بود که دست‌کم بیست میلیون نفر را در ماه دسامبر واکسینه کند و این روند سپس هر ماه با واکسیناسیون ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر دنبال شود.

شرکت داروسازی مدرنا در ایالات متحده نیز به تازگی اعلام کرد که نتایج چشمگیری از آزمایش‌های واکسن تولید شده در این شرکت بدست آورده‌ که حکایت از کارایی ۹۴.۵ درصدی آن دارد.

اطلاعات منتشر شده از مرحله دوم آزمایش واکسن در دست تولید متخصصان دانشگاه آکسفورد نیز که تست‌های مراحل نهایی آن قرار است تا چند هفته دیگر انجام شود،‌ نشان می‌دهد که این واکسن ایمنی قابل توجهی برای افراد سالمند در برابر بیماری کووید۱۹ فراهم می‌کند.

آژانس دارویی اروپا پیش‌تر اعلام کرده بود که در نظر دارد با تایید هرچه سریعتر ایمنی و کارایی واکسن تولید شده برای مقابله با بیماری کووید۱۹ زمینه توزیع واکسن از ژانویه آینده را فراهم کند.

سرعت دسترسی به این پیشرفت‌های علمی در زمینه تولید واکسن در تاریخ علم پزشکی بی‌سابقه توصیف شده است؛ به نحوی که به اعتقاد متخصصان آمریکایی در دهه گذشته برای تولید واکسنی مجوز دار در این کشور به طور متوسط هشت سال زمان نیاز بود.

دیدگاه