فرانسه؛ ماسک‌ کشندۀ ویروس کرونا به زودی به بازار می‌آید

  • 03 آبان 1399 - 14:45
فرانسه؛ ماسک‌ کشندۀ ویروس کرونا به زودی به بازار می‌آید

یک آزمایشگاه در شهر مارسی فرانسه ماسکی را تولید کرده که می‌تواند ویروس کرونا را به محض نشستن روی بافت پارچۀ آن، از بین ببرد.

به گزارش یورو نیوز، در حال حاضر ده‌ها هزار ماسک از این نوع در حال تولید است و به زودی روانۀ بازار خواهد شد. قیمت فروش این ماسک که قابل شستشو و استفاده چندباره است، بین ۵ تا ۱۰ یورو خواهد بود.

پژوهشگران این آزمایشگاه در ۶ ماه گذشته مشغول تحقیق برای ساخت این ماسک بودند. پارچۀ این ماسک که ترکیبی از پنبه و پلی‌استر است، به یک مادۀ فعال آغشته شده که می‌تواند نوع جدید ویروس کرونا را از بین ببرد.

ناتالی اژژ، پژوهشگر زیست شناسی مولکولی و مدیر این آزمایشگاه می گوید: «در ساخت این ماسک از یک فناوری ضدویروس استفاده شده است. به همین دلیل هنگامی که ویروس روی سطح ماسک رسوب کند، بلافاصله اسیر این بافت ویژه خواهد شد. این فناوری، غشای ویروس را از بین می‌برد و آن را غیرفعال می‌کند. این چیزیست که به آن “بیوسید” می‌گوییم. ما ویروسی را که با بافت این ماسک تماس پیدا کرده، به همان روشی از بین می‌بریم که حشره‌ها را می‌کشیم.»

منظور از «بیوسید» یا همان «زیست‌کش» استفاده از یک ماده شیمیایی یا میکروارگانیسم برای از بین بردن میکروارگانیسم‌های مضر با استفاده از روش‌های بیولوژیکی یا شیمیایی است.

ساخت اسپری کرونا کُش

به گفتۀ این پژوهشگر زیست شناسی مولکولی، آزمایشگاه او در حال کار روی نوعی اسپری نیز هست که بتواند به کمک این مادۀ فعال، ویروس کرونای موجود در هوا را نیز از بین ببرد.

نوآوری در ساخت ماسکهایی مجهز به فناوری‌های نوین در دیگر کشورها نیز در جریان است. از جمله پژوهشگران سنگاپور توانستند برای کمک به تیم‌های پزشکی، ماسکی تولید کنند که می‌تواند دمای بدن، ضربان قلب، فشار خون و سطح اکسیژن خون را اندازه گیری کند و داده‌ها را با بلوتوث به گوشی‌های هوشمند بفرستد.

این نوع ماسک بویژه برای نظارت از راه دور بر وضعیت سلامت کارگران، سالمندان و افرادی که در مناطق بسیار آلوده زندگی می‌کنند، مفید است.

دیدگاه