نیچر: هر نوع سناریویی که منشاء کرونا را آزمایشگاهی و دستکاری‌شده اعلام کند، رد شده

• 03 فروردین 1399 - 20:01

نیچر،‌ معتبرترین مجله علمی جهان در مقاله‌ای نوشت که تجزیه و تحلیل‌های به روشنی نشان می‌دهد که کروناویروس جدید ساخته‌ای دست بشر نیست.

متن زیر، ترجمه بخش «نتیجه‌گیری» از مقاله علمی منتشرشده در وب‌سایت نیچر (Nature) درباره منشاء ویروس کرونا است.

در بحبوحه شرایط اضطراری بهداشت جهانی که در پی شیوع بیماری کووید۱۹(COVID-19) ایجاد شده است، این نگرانی که منشاء این بیماری همه‌گیر از کجاست، قابل فهم است. داشتن درک دقیق از چگونگی انتقال ویروس از گونه‌های حیوانات و آلوده شدن انسان‌ها، به پیش‌گیری از وقایع این‌چنینی در آینده کمک می‌کند. به عنوان مثال، اگر ویروس بیماری کووید۱۹ که SARS-CoV-2 نامیده می‌شود، به گونه‌های جانوری دیگری از پیش منتقل شده باشد، خطر بروز و ظهور دوباره آن در آینده نیز وجود دارد. در مقابل، اگر پروسه تطبیق در انسان رخ داده باشد، حتی اگر بارها و بارها این اتفاق تکرار شود، احتمالاً جهشی سریع مانند گذشته نخواهد داشت. علاوه بر این، شناسایی نزدیک‌ترین ویروس‌ها به این ویروس که در حیوانات وجود دارند، به مطالعات عملکرد ویروس‌ها تا حد زیادی کمک خواهد کرد. برای مثال در دسترس بودن خفاش RaTG13 و مطالعه بر روی آن به فاش شدن جهش‌ها و تغییرات کلیدی این‌گونه ویروس‌ها کمک می‌کند. ویروسSARS-CoV-2، هفتمین ویروس شناخته شده از سری ویروس‌های کرونا است که انسان را آلوده می‌کند.

اگرچه شواهد نشان می‌دهد که این ویروس یک ویروس دست‌کاری شده و هدف‌مند نبوده است، اما در حال حاضر اثبات یا رد سایر نظریه‌ها درباره منشا آن غیرممکن است. با این حال، بررسی‌هایی که بر تمامی ابعاد این ویروس انجام شده است، هر نوع سناریویی که منشاء این ویروس را آزمایشگاهی و دست‌کاری‌شده اعلام کند، رد می‌کند.

داده‌های علمی بیش‌تر می‌توانند توازن شواهد را به نفع یک فرضیه بر دیگری سوق دهند. بررسی ویروس‌های مرتبط که از حیوانات انتقال می‌یابد، قطعی‌ترین راه آشکار شدن منشاء ویروس است. برای مثال به دست آوردن داده‌های ژنتیکی و کاربردی بیش‌تر در مورد ویروس SARS-CoV-2، از جمله مطالعات بر روی حیوانات بسیار مفید خواهد بود. شناسایی میزبان واسطه و بالقوه ویروس و هم‌چنین بررسی ویروس در موارد اولیه و نظارت مداوم بر بیماری ذات‌الریه در انسان و دیگر حیوانات می‌تواند اطلاعات بسیاری را در اختیار قرار دهد و از اهمیت بالایی برخوردار است.