از داروی کرونا چه خبر؟

  • 16 اسفند 1398 - 14:40
از داروی کرونا چه خبر؟

بشر درگیر مبارزه با چیزی شده است که پنج میلیون بار از خودش کوچکتر است. ویروس کرونای جدیدی که نخستین بار در شهر ووهان چین پدیدار شد در عرض چند ماه از دشمنی ناشناخته به نگرانی جهانی تبدیل شده است.

شیوع فزاینده کروناویروس جدید در ۸۶ کشور جهان و مرگ بیش از سه هزار و سیصد نفر سبب شده که مردم بخواهند بدانند دارویی برای این ویروس کشف شده یا خیر.

پاسخ روشن است:‌ تاکنون دارویی برای کروناویروس کشف نشده اما پژوهشگران و دانشمندان در آمریکا، چین و چند کشور دیگر در تحقیقات خود برای ساخت داروی این ویروس پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند.

به گزارش دیلی میل، دانشمندان آمریکایی به پیشرفت قابل توجهی در ساخت واکسن کرونا رسیده اند و در حال آزمایش این واکسن ابتدا بر موش‌ها و حیوانات و در مرحله بعد انسان هستند.

علاوه بر آمریکا، چین و استرالیا نیز خبرهای مشابهی را منتشر کرده اند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و مسئول مدیریت بحران کرونا در این کشور چندی پیش گفت داروی بیماری نوظهور کرونا گفت: روش‌های درمانی برای بهبود حال افرادی که به کرونا دچار می‌شوند احتمالا تا تابستان یا حداکثر تا اوایل پاییز آینده آماده خواهد شد.

وی همچنین با اعلام این که نخستین آزمایش‌های بالینی به منظور تهیه واکسن برای این بیماری «طی شش هفته آینده» انجام می‌شود، گفت که با این حال تهیه این واکسن ممکن است تا پایان سال جاری یا ابتدای سال آتی میلادی طول بکشد.

هم اکنون در آمریکا و فرانسه برای درمان بیماران مبتلا به کرونا از یک داروی ضد ویروس به نام «رمدسیویر» ساخت شرکت آمریکایی «گیلید» استفاده می‌شود. پژوهشگران این دارو را در میانه ماه فوریه برای تزریق داخل وریدی برای یک بیمار در فرانسه تجویز کردند و او بهبود یافت. آنها در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که این دارو مؤثر است زیرا مانع تکثیر ویروس کووید ۱۹ در بدن انسان می‌شود.

در همین حال به گزارش رویترز، موسسه ملی سلامت آمریکا گفته که داروی ساخت شرکت گیلیاد این کشور بر روی یک بیمار مبتلا به کرونا آزمایش شده است. این بیمار یکی از ۳۹ شهروندی بود که از کشتی تفریحی دایاموند پرینسس که برای هفته‌ها در ژاپن قرنطینه است، به کشور بازگردانده شده بود.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که چین یک «واکسن خوراکی» برای درمان ویروس کرونا ساخته و قرار است بر روی بیماران آزمایش شود.

با این حال احتمالا تایید اثربخشی این داروها و تولید هنگفت آنها ماه‌ها طول بکشد.

در داخل ویروس کرونا رشته ژنتیکی به نام آران‌ای وجود دارد که هنگام انتقال می‌تواند به راحتی قاطی شود. به همین خاطر ویروس‌های کرونا خیلی راحت تغییر پیدا می‌کنند. دلیل سختی مبارزه با این ویروس‌ها هم همین است – هدف گرفتن چیزی که مرتب تغییر می‌کند با واکسن و دارو کار راحتی نیست.

منابع پزشکی می‌گویند ساخت داروی موثر، تایید آن توسط مراجع رسمی و تولید انبوه آن دست کم چند ماه تا یک سال به طول خواهد انجامید. توصیه پزشکان و کارشناسان بهداشت در حال حاضر اقدامات پیشگیرانه توسط دولت‌ها و اشخاص برای جلوگیری از گسترش و ابتلای به این ویروس است.

دیدگاه