استنشاق دود سیگار در کودکی؛ ‘افزایش خطر بیماری ریوی جدی در بزرگسالی’

  • 04 شهریور 1397 - 8:37
استنشاق دود سیگار در کودکی؛ ‘افزایش خطر بیماری ریوی جدی در بزرگسالی’

نتیجه تحقیقی در آمریکا نشان می‌دهد بزرگسالانی که در کودکی پدر و مادرشان سیگاری بوده‌اند، با خطر بالاتر مرگ و میر در اثر بیماری‌های جدی ریه روبرو هستند.

پژوهشگران می‌گویند افرادی که در کودکی در معرض دود سیگار قرار گرفته‌اند، به آمار ۱۰۰ هزار بزرگسالی که سالانه در اثر بیماری‌های ریوی می‌میرند، هفت نفر می‌افزایند.

در این تحقیق که توسط انجمن سرطان آمریکا انجام شده حدود ۸۰ هزار مرد و زن غیرسیگاری مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

کارشناسان می‌گویند بهترین راه محافظت کودکان ترک سیگار است.

این مطالعه نشان می‌دهد که اگر فردی در بزرگسالی در معرض دود سیگار قرار بگیرد، با پیامدهای منفی دیگری روبرو خواهد شد.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار برای ده ساعت یا بیشتر در هر هفته، خطر مرگ این افراد را در اثر بیماری‌های ایسکمیک قلبی (ناشی از انسداد رگهای قلب) ۲۷ درصد، در اثر سکته ۲۳ درصد و در نتیجه بیماری‌های انسدادی مزمن ریه ۴۲ درصد نسبت به کسانی که با غیرسیگاری‌ها زندگی کرده‌اند، افزایش می‌دهد.

نتیجه این پژوهش در مجله آمریکایی پزشکی پیشگیرانه منتشر شده است.

در این تحقیق از شرکت‌کنندگان درباره قرار گرفتن شان در معرض دود سیگار در طول زندگی، پرسیده شده و سپس وضعیت سلامت آنها در ۲۲ سال پس از آن مورد بررسی قرار داده شده است.

هیزل چیزمن عضو گروهی که درباره ضررهای کشیدن سیگارفعالیت می‌کند، می‌گوید مطالعه اخیر به این نکته تاکید دارد که برای محافظت کودکان از آسیب، سیگار در بیرون از مکان‌هایی که کودکان حضور دارند کشیده شود.

او اضافه می‌کند: “بهترین راهش این است که والدین سیگار را ترک کنند.”

همچنین کودکانی که پدر و مادر شان سیگاری بوده‌اند، در معرض خطر ابتلا به آسم (تنگی نفس) و ضعف ریوی قرار دارند.

محققان این مطالعه اگرچه بر خطرات مرگ و میر ناشی از معرض در دود سیگار بودن تمرکز داشته‌اند، اما تاکید می‌کنند که قرار گرفتن در معرض دود سیگار در دوران کودکی ممکن است باعث افزایش بیماری‌های مزمن و وابستگی به مراقبت‌های بهداشتی در مراحل بعدی زندگی شود.

دکتر ریان دایور، یکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید: “این نخستین مطالعه‌ای است که پیوند میان قرار گرفتن در معرض دود سیگار در دوران کودکی و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های انسدادی مزمن ریه در میانسالی و فراتر از آن را مشخص می‌کند.”

او می‌افزاید: “یافته‌های ما شواهد بیشتری به دست می‌دهد برای این که قرار گرفتن در معرض دود دست دوم در طول زندگی باید کاهش پیدا کند.”

دیدگاه