اسرار ژنتیکی گل رز کشف شد

  • 11 اردیبهشت 1397 - 21:12
اسرار ژنتیکی گل رز کشف شد

یک تیم تحقیقاتی از کشورهای فرانسه، آلمان، چین و بریتانیا جزئیات نقشه ژنتیکی گل سرخ یا رز را برای اولین بار کشف کردند. اطلاعات ژنتیکی نشان می‌دهد که چرا این گل تا این حد در شکل و نوع و رنگ و عطر تنوع دارد.

به گزارش بی بی سی، پژوهشگران با بررسی نقشه کامل ژنتیکی گل رز به این کشف شگفت انگیز دست یافتند که این گل بسیار بیشتر از آنچه که فکر می‌کردند به گیاه توت فرنگی شباهت دارد.

محمد بندامین از موسسه تحقیقاتی “ای ان اس” در شهر لیون فرانسه که سرپرستی تیم تحقیق را بر عهده دارد، می‌گوید: “گل سرخ بیش از همه به گونه توت فرنگی نزدیک است.”

این گروه تحقیقاتی بین‌المللی می‌گویند که کشف آنها در آینده به تولید گل رزهایی با رنگ و عطر جدید منجر خواهد شد.

دکتر بندامین می‌گوید: “ژنوم گل سرخ یا نقشه ژنتیکی این گیاه که هشت سال طول کشید که کامل شود، نشان می‌دهد که چه ژن‌هایی در نوع عطر و رنگ این گیاه نقش تعیین کننده دارند یا چه ژن‌هایی طول عمر گل‌ها را تعیین می‌کند.”

او به بی‌بی‌سی می‌گوید: “کشف نقشه ژنتیکی مانند کتابی است از تاریخچه گل سرخ، این کتاب کمک می‌کند که ما با تاریخچه این گل و مراحل تکامل و بومی شدن آن آشنا شویم.”

این تحقیق را چهل پژوهشگر از کشورهای فرانسه، آلمان، چین و بریتانیا انجام داده‌اند. اطلاعات جدید کمک می‍کند انواع جدیدی پرورش داده شوند که عمر گلهایش طولانی‌تر یا در مقابل آفات مقاوم‌تر باشند.

این کشف تازه همچنین به یافتن اطلاعات بیشتر درباره تیره گل سرخیان، یا “رزاسه” که میوه‌هایی چون سیب، گلابی و توت فرنگی را هم شامل می‌شود، کمک خواهد کرد.

کاشتن گل سرخ در باغچه‌ها هزاران سال قدمت دارد و شاید اولین بار در چین انجام شده باشد. در دوران امپراتوری روم، کاشت گل سرخ در خاورمیانه رواج گسترده داشته و در شیرینی‌پزی و عطرسازی استفاده می‌شده است.

“جنگ رزها” در قرن پانزدهم در انگلستان نام جنگ‌هایی بود که بین دو خانواده قدرتمند و طرفدارانشان، خاندان لنکستر با نشان گل سرخ و خاندان یورک با نشان رز سفید، بر سر پادشاهی در گرفت.

دیدگاه