هشدار درباره “خطرات استفاده مداوم از اسپری‌های تمیز کننده”

  • 29 بهمن 1396 - 20:58
هشدار درباره “خطرات استفاده مداوم از اسپری‌های تمیز کننده”

تحقیقات نشان می‌دهد که قرار داشتن در معرض محصولات تمیزکننده در طول سال‌های متمادی به طور قابل ملاحظه‌ای بر کارکرد ریه انسان تاثیر می‌گذارد.

به گزارش بی بی سی، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه برگن در نروژ با تحقیق روی شش هزار نفر نتیجه گرفته است که تاثیر این محصولات در زنان بیشتر از مردان است.

به گفته این محققان استفاده از مواد شیمیایی در خانه اغلب “غیرضروری” است و در بسیاری از موارد استفاده از “دستمال‌های میکروفیبر” و آب برای تمیز کردن کافی است.

کارشناسان بریتانیایی توصیه می‌کنند که خانه‌ها از جریان هوای مناسب برخوردار باشند و به جای استفاده از اسپری‌های پاک کننده از مایعات استفاده شود.

تحقیقات پیشین بیشتر متمرکز بر تاثیر کوتاه مدت مواد شیمیایی پاک کننده بر مواردی مانند آسم بوده است اما این تحقیق بیشتر به تاثیر بلند مدت این مواد متمرکز بوده است.

آب و دستمال‌های میکروفایبر کافی است

در این تحقیق که نتیجه آن در مجله پزشکی آمریکایی “بیماری‌های تنفسی و مراقبت‌های ویژه” منتشر شده است، افراد بزرگسال بیش از بیست سال مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند.

کارکرد ریه این افراد مورد مطالعه قرار گرفت و در زنانی که بیشتر از مواد پاک کننده استفاده می‌شد، نتیجه بدتر بود.

مولکول‌های مواد شوینده که از راه دستگاه تنفسی وارد ریه می‌شوند باعث صدمه طولانی مدت می‌شود.

اما این تحقیق نشان می‌دهد میان مردانی که در معرض مواد تمیزکننده هستند و آنهایی که نیستند، تفاوتی در وضعیت کارکرد ریه آنها وجود ندارد.

اوستین سوانس، از اعضای این گروه تحقیق می‌گوید که نتیجه این تحقیق این است که مواد شیمیایی که برای تمیز کردن خانه استفاده می‌کنیم در طول زمان به دستگاه تنفسی و ریه‌ها آسیب جدی می‌زند. اغلب استفاده از این مواد ضرورتی ندارد و “استفاده از آب و دستمال‌های میکروفایبر برای این منظور کافی است.”

سارا مک فادین، از انجمن ریه بریتانیا، می‌گوید: “تنفس هر نوع ماده آلوده کننده هوا می‌تواند بر سلامت ما و بخصوص بر وضعیت ریه‌ها تاثیر بگذارد. این تحقیق نشان می‌دهد که طیف گستردهای از مواد مانند رنگها، چسبها و محصولات تمیزکنندهای که در خانه استفاده می‌کنیم باعث آلودگی هوا می‌شود.”

او توصیه می‌کند: “بهترین راه‌ها برای محافظت از ریه‌های‌مان این است که مطمئن شویم که هوا در داخل خانه به خوبی جریان دارد، به جای اسپری‌ها از مایعات تمیزکننده استفاده کنیم و مراقب باشیم که دستگاه‌های گرم کننده و پخت و پز در خانه درست کار کنند و آلودگی نداشته باشد.”

دیدگاه