کشف خانواده تازه‌ای از آنتی بیوتیک‌ها در خاک

• 25 بهمن 1396 - 13:30
کشف خانواده تازه‌ای از آنتی بیوتیک‌ها در خاک

دانشمندان آمریکایی خانواده تازه ای از آنتی بیوتیک ها را در نمونه های خاک پیدا کرده اند.

به گزارش بی بی سی، تیم پژوهشگران در دانشگاه راکفلر امیدوار است بتوان از این ترکیبات طبیعی برای مبارزه با عفونت هایی که درمان آنها سخت است استفاده کرد.

آزمایش ها نشان می دهد که این ترکیبات موسوم به “مالاسیدین” چند عفونت باکتریایی که در برابر آنتی بیوتیک های موجود مقاوم شده اند، از جمله ام آر اس ای، را درمان می کند.

کارشناسان می گویند این مطالعه که در نشریه “نیچر میکروبیولوژی” چاپ شده نویدبخش پیشرفت در ساخت آنتی بیوتیک های تازه است.

بیماری های عفونی مقاوم در برابر داروها یکی از بزرگترین تهدیدهای بهداشت جهانی به حساب می آید.

این بیماری ها سالانه جان حدودا ۷۰۰ هزار نفر را می گیرد و نیاز به یافتن درمان های تازه برای آنها ضروری است.

برآمده از خاک

خاک لبریز از میلیون ها میکروارگانیسم مختلف است که ترکیبات بالقوه درمانگر زیادی از جمله آنتی بیوتیک تولید می کنند.

تیم دکتر شان بریدی در دانشگاه راکفلر نیویورک مشغول استخراج این مواد از خاک بوده است.

آنها از یک شیوه توالی یابی (تعیین آرایش) ژن ها برای تحلیل بیش از هزار نمونه گرفته شده از خاک در سراسر آمریکا استفاده کردند.

وقتی آنها در بسیاری از این نمونه ها به ترکیبات “مالاسیدین” برخوردند، بو بردند که باید مهم باشند.

آنها این ترکیب را در موش هایی که به میکروب خطرناک “ام آر اس ای” آلوده شده بودند آزمایش کردند که باعث رفع عفونت در زخم پوست حیوانات شد.

محققان اکنون برای تقویت تاثیر این دارو تلاش می کنند با این امید که دارویی برای درمان مردم از آن تولید شود.

دکتر بریدی گفت: “نمی شود پیش بینی کرد که آیا یک آنتی بیوتیک تازه کشف شده مثل مالاسیدین هرگز به مرحله درمانی خواهد رسید و اگر بله چه زمانی.”

“از کشف اولیه یک آنتی بیوتیک تا تبدیل آن به یک محصول قابل استفاده کلینکی باید راه پرزحمت و درازی طی شود.”