روش جدید تشخیص سریع انواع سرطان

  • 29 دی 1396 - 13:33
روش جدید تشخیص سریع انواع سرطان

پژوهشگران روش جدیدی را برای تشخیص سرطان تنها با یک آزمایش ابداع کرده‌اند که اقدام سریع برای درمان و جلوگیری از پیش‌روی بیماری را امکانپذیر می‌کند.

به گزارش بی بی سی، پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا با اعلام این دستاورد گفته‌اند که با رایج شدن این روش، که آن را “بافت‌برداری مایع” نام داده‌اند، می‌توان افراد را هر سال آزمایش کرد و در صورت وجود خطر ابتلاء به یکی از هشت نوع سرطان رایج، در صدد درمان آنان برآمد. این گروه پیش‌بینی کرده است که این روش ظرف چند سال آینده در سطح وسیع در دسترس خواهد بود.

تاکنون این روش روی بیش از یکهزار نفر در مراحل اولیه ابتلای به سرطان آزمایش شده و نشان داده است که در مقایسه با روش‌های کنونی آزمایش می‌تواند حدود ٧٠ در صد از موارد وجود بافت‌های سرطانی را تشخیص دهد. این تشخیص در مرحله‌ای صورت می‌گیرد که هنوز سرطان گسترش نیافته و به این ترتیب، امکان درمان سریع آن بیشتر است.

شیوه کار در این روش شامل جستجو برای یافتن دی‌ان‌ای جهش یافته و پروئتین‌هایی که به داخل جریان خون ریخته می‌شود. این روش می‌تواند وجود سرطان روده بزرگ، پستان، کبد، ریه، مری، تخمدان، پانکراس و معده را تشخیص دهد. در برخی از این موارد، مانند سر طان پانکراس، تا کنون تشخیص بیماری تنها زمانی میسر بود که عوارض ابتلای به آن بروز می‌کرد.

پیتر گیبس، پژوهشگر کانادایی که این آزمایش را به کار گرفته و به آن “سرطان-یاب” نام داده، گفته است که به نظر او، رواج این روش می‌تواند جان هزاران نفر را به سرعت و بدون هزینه زیاد نجات دهد. او گفته است که این روش به معنی آن است که “برای اولین بار می‌توانیم با یک آزمایش خون، وجود انواعی از سرطان را به سرعت تشخیص دهیم در حالیکه با روش‌های کنوی، برای تشخیص آنها می‌بایست صبر کنیم تا عوارض بیماری ظاهر شود.”

با توجه به افزایش احتمال ابتلای به سرطان در سنین بالاتر عمر، روش جدید را می‌توان به طور وسیع و مرتب، مثلا سالانه، برای این گروه سنی به کار برد. همچنین آزمایش افرادی که به دلایل مختلف ممکن است با خطر بیشتر ابتلای به این بیماری مواجه باشند قادر به تشخیص به موقع و موفقیت در درمان است.

در حال حاضر، آزمایش این روش روی ده هزار نفر آغاز شده و در صورت مثبت بودن نتیجه، می‌تواند به زودی به عنوان یک شیوه متداول به کار گرفته شود.

در عین حال، موضوع اصلی در این میان هزینه انجام آزمایش است. به گفته پیتر گیبس، در شرایط کنونی می‌توان گفت که هزینه هر آزمایش احتمالا به حدود هزار دلار بالغ می‌شود اما مانند هر فناوری دیگری، به مرور زمان هزینه آن کاهش می‌یابد و می تواند به سادگی در دسترس همگان قرار گیرد.

دیدگاه