مگس‌ها بیش از حد تصور حامل میکروب هستند

• 07 آذر 1396 - 7:05
مگس‌ها بیش از حد تصور حامل میکروب هستند

دانشمندان با تکیه بر تحلیل های ژنتیکی متوجه شده اند که عوامل بیماری زایی که مگس حامل آن است بیش از حد تصور است.

به گزارش بی بی سی، براساس تحلیل دی ان ای مگس خانگی و مگس لاشه در مجموع با هم میزبان بیش از ۶۰۰ باکتری مختلف هستند.

بسیاری از این باکتری ها باعث عفونت در انسان می شوند از جمله در دستگاه گوارش، خون و ریه.

آزمایش ها نشان می دهد که مگس ها می توانند باکتری را روی قسمت های مختلف پا و بال هایشان حمل کنند. در واقع هر یک قدمی که مگس برمی دارد می تواند باکتری های زنده را منتقل کند.

پرفسور دونالد برایانت از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا که در این مطالعه شرکت داشت به بی بی سی گفت: “مردم تصوراتی درباره عوامل بیماری‌زایی که مگس ها حمل می کنند داشتند اما از ابعاد و میزان انتقال این عوامل اصلا خبر نداشتند.”

برای مطالعه مجموعه میکروب‌هایی که در داخل و روی بدن مگس های خانگی و مگس لاشه پیدا شد از تعیین توالی (sequencing) دی ان ای استفاده شد.

معلوم شد مگس خانگی که در همه جای جهان فراوان است حامل ۳۵۱ نوع باکتری است. مگس لاشه که در آب و هوای گرمتر پیدا می شود حامل ۳۱۶ گونه باکتری بود. شمار بزرگی از این میکروب‌ها را هر دو نوع مگس حمل می‌کردند.

این محققان که مطالعه خود را در نشریه “تحقیقات علمی” منتشر کرده‌اند می گویند در بخش بهداشت عمومی به اندازه کافی به خطر مگس به عنوان منبع شیوع بیماری اهمیت داده نشده است.

پروفسور برایانت گفت: “ما بر این باوریم که این ممکن است نشان دهنده مکانیزمی برای انتقال عوامل بیماری زا باشد که مقام های بهداشت عمومی آن را نادیده گرفته اند و مگس ها ممکن است به انتقال سریع این عوامل در زمان شیوع بیماری ها دامن زنند.”

“این باعث می شود دفعه بعد که پیک نیک رفتید پیش از خوردن سالاد سیب زمینی که مدتی در هوای آزاد بوده بیشتر دقت کنید.”

مگس های خانگی به کثیفی شهره هستند چون عادت دارند روی زباله بنشینند و از انواع غذاهای درحال گندیدن، لاشه حیوانات و فضولات تغذیه کنند.

مگس لاشه یکی از فراوان ترین حشرات در اطراف لاشه حیوانات است. اینها در نواحی شهری زیادند و اغلب در اطراف کارخانه های فرآوری محصولات گوشتی، مراکز دفع زباله و کشتارگاه ها مشاهده می شوند.