علی مطهری: فضای خفقان در شیراز از بین رفت

  • 01 آبان 1396 - 18:12
علی مطهری: فضای خفقان در شیراز از بین رفت

علی مطهری، نایب رئیس مجلس می‌گوید پس از حادثه اسفند ۱۳۹۳ که در شیراز مورد حمله شماری از افراد وابسته به یک نهاد نظامی قرار گرفته، «فضای بسته و خفقان‌آور» در استان فارس از بین رفت و «فضا باز شد.»

اشاره مطهری به وقایع سال ۱۳۹۳ و پیش از آن در استان فارس است که مراسم‌های سیاسی حامیان دولت و برنامه‌های فرهنگی و هنری به صورت پی‌ در پی و با دخالت یک نهاد خاص لغو می‌شد.

نایب رئیس‌ مجلس در گفت‌وگویی با خبرآنلاین که یکشنبه ۳۰ مهر منتشر شده، در خصوص ماجرای حمله اسفند ۱۳۹۳ در شیراز گفت: «قضیه شیراز یک کار سازمان‌یافته از سوی یک نهاد نظامی بود.»

به گفته او «ماجرای شیراز به نتیجه خوبی رسید»: «دو دادگاه به پیگیری آن اختصاص داده شد، یکی دادگاه مهاجمانی که در صحنه حضور داشته و به من حمله کرده بودند و محاکمه شدند و همگی محکوم شدند. در آخرین جلسه دادگاه، آن‌ها عذرخواهی کرده و قبول کردند که اشتباه کرده‌اند.»

نایب رئیس مجلس افزود: «آن‌ها در اعترافاتشان و بازجویی‌ها گفته بودند که به ما دستور داده شده بود و ما دستور را اجرا کردیم و اسم سه نفر از کسانی را که دستور داده بودند اعلام کردند. البته مجازات این مهاجمان خیلی سبک بود و ما می توانستیم درخواست تجدیدنظر کنیم تا احتمالا مجازات سنگین‎تر شود اما از این‌ها گذشتیم و گفتیم که از روی نادانی این کار را کرده‌اند.»

مطهری گفت: «به نظرم مهم آمران این ماجرا بودند که شکایت مجددی از آن‌ها کردیم و اخیراَ محکوم شدند. یعنی بالاخره برای همگی مجازات زندان در نظر گرفتند. به نظرم تا همین مقدار پیگیری ما مثبت و مفید بود.»

نایب رئیس مجلس پیشتر گفته بود که آمر اصلی حمله سال گذشته ارتقاء یافته و به دلیل «مصالح کشور» و به علت اینکه «متنبه شده» از او شکایت نمی‌کند. اشاره مطهری به یکی از فرماندهان نظامی استان فارس است که در خارج از استان مسئولیت گرفته است.

علی مطهری ۱۸ اسفند ١٣٩٣ برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود که پس از خروج از فرودگاه مورد هجوم افراد موتورسوار قرار گرفت. بعدا مشخص شد که مهاجمان وابسته به یک نهاد نظامی بوده‌اند.

دیدگاه