روحانی: ثابت شد برجام مستحکم‌تر از آن است که ترامپ فکرش را می‌کرد

  • 22 مهر 1396 - 9:33
روحانی: ثابت شد برجام مستحکم‌تر از آن است که ترامپ فکرش را می‌کرد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در واکنش به اعلام سیاست تازه دونالد ترامپ گفت ایران “غافلگیر نشد” و سخنان آقای ترامپ نشان داد که “برجام مستحکم‌تر از آن چیزی است که این آقا در دوران رقابت‌های انتخاباتی فکر می‌کرد.”

به گزارش رسانه‌ها، آقای روحانی گفت: “ما تا زمانی که از منافع برجام برخورداریم در چارچوب منافع ملی به برجام احترام می‌گذاریم. ما با آژانس بین‌المللی همکاری کردیم و در چارچوب معاهدات بین‌المللی با آژانس همکاری خواهیم کرد اما اگر روزی منافع ما تامین نشود، بدانند ایران لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد و به آنها پاسخ خواهد داد.”

او با اشاره به مخالفت قدرت‌های اروپایی با تصمیم آقای ترامپ گفت: “آمریکا امروز تنهاتر از همیشه در برابر برجام قرار گرفته است. در توطئه‌هایش علیه ملت ایران تنهاتر از همیشه است.”

دونالد ترامپ امروز اعلام کرد پایبندی ایران به برجام را تایید نمی‌کند. همزمان وزارت دارایی آمریکا سپاه پاسداران را تحریم کرد.

حسن روحانی گفت انگار آقای ترامپ نمی‌داند توافق هسته‌ای یک توافق دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست، بلکه توافقی بین‌المللی است. او گفت: “نه بندی به برجام اضافه می‌شود و نه بندی کم خواهد شد.”

او گفت ایران برنامه موشکی خود را تقویت می‌کند.

او از عبارت “خلیج عربی” در سخنان آقای ترامپ انتقاد کرد و گفت حتی نقشه‌های نظامیان آمریکا هم “خلیج فارس” را نشان می‌دهند.

آقای ترامپ در حالی از عبارت “خلیج عربی” استفاده کرد که در متن رسمی سیاست جدید آمریکا در قبال ایران، “خلیج فارس” ذکر شده است.

ترامپ در صحبت‌هایش گفت آمریکا در کنار قربانیان حکومت ایران، یعنی مردم ایران، ایستاده است.

حسن روحانی در واکنش به این بخش از سخنان آقای ترامپ گفت: “شما نمی توانید بین ملت و حکومت فاصله بیندازید. نمی‌توانید بین مردم ایران و رهبر محبوب و عظیم الشان فاصله بیندازید.”

آقای روحانی همچنین در واکنش به اتهام‌ها علیه سپاه و تحریم آن گفت: “سپاه در کنار ملت‌های منطقه و در برابر تروریسم ایستاده است.”

دیدگاه