وزارت خارجه:‌ سخنان کریمی‌قدوسی مغایر با امنیت ملی است

  • 10 اسفند 1395 - 20:01
وزارت خارجه:‌ سخنان کریمی‌قدوسی مغایر با امنیت ملی است

وزارت امور خارجه با انتشار بیانیه‌ای سخنان تازه جواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را «مغایر با امنیت ملی کشور» توصیف کرد.

در این بیانیه که عصر سه‌شنبه ۱۰ اسفند منتشر شد، گفته شده که کریمی‌قدوسی در خصوص نامه‌نگاری محمدجواد ظریف وزیر خارجه و رکس تیلرسون، همتای آمریکایی‌اش «ادعای کذب» مطرح کرده است.

جواد کریمی قدوسی ظهر روز سه‌شنبه به باشگاه خبرنگاران گفته بود که ظریف به تیلرسون نامه‌ای نوشته و در این نامه «چهار خواسته» مطرح کرده است.

به گفته کریمی‌قدوسی، «تهدید به شکایت از آمریکا در شورای امنیت در صورت پاره‌کردن برجام، تعیین جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا به عنوان نماینده ایالات متحده در بحث برجام، تعیین خط ارتباط مستقیم اضطراری بین وزارت خارجه دو کشور  را برای مواقع خاص و تقاضای دیدار محرمانه بین وزیران خارجه دو کشور در استانبول ترکیه» چهار خواسته ظریف در نامه‌ به همتای آمریکایی‌اش بوده است.

وزارت خارجه ضمن رد چنین نامه‌نگاری، سخنان این نماینده مجلس را «وهم‌آلود، لجاجت‌گونه و خودنمایی» نامیده و خواهان دخالت مقامات قضایی شده است.

جواد کریمی قدوسی که از جمله مخالفان توافق هسته‌ای است، در روزهای گذشته نیز گفته بود می‌گوید دولت قصد دارد هفت برجام دیگر در خصوص «برنامه موشکی ایران، حزب‌الله لبنان، به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ایران، حقوق بشر، محوریت آمریکا در خاورمیانه و تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران» را اجرا کند.

او پیشتر نیز سخنان مشابهی در این خصوص گفته بود. کریمی‌قدوسی در این سخنان که فایل ویدئویی آن در وب‌سایت رسمی‌اش منتشر شده، ادعا کرده که «تنها بخشی از این توافق‌ها» در زمینه «هسته‌ای، موشکی، مقاومت، حقوق بشر، به رسمیت شناختن اسرائیل و پذیرش عربستان به عنوان قدرت منطقه‌ای» بوده است.‎

وزارت امور خارجه در آن هنگام در بیانیه‌ای به این سخنان کریمی‌قدوسی واکنش نشان داد و آن‌ها را تکذیب کرد.

وزارت امور خارجه روز دوشنبه دوم اسفند اظهارات این نماینده در خصوص «توافقات هفت‌گانه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با طرف‌های آمریکایی» را تکذیب کرد و این سخنان را «کاملا بی‌اساس، مضحک و نمونه دیگری از افتراهای کذب همیشگی» این نماینده مجلس علیه وزارت خارجه و وزیر امور خارجه نامید.

وزارت امور خارجه سخنان کریمی قدوسی را در خصوص مذاکرات هسته‌ای، «مجرمانه» و «قابل پیگرد» توصیف کرده بود.

دیدگاه