حجت‌الاسلام معادیخواه: قصاص در نظام اخلاقی اسلام وجود ندارد

  • 08 مهر 1396 - 8:45
حجت‌الاسلام معادیخواه: قصاص در نظام اخلاقی اسلام وجود ندارد

حجت‌الاسلام عبدالحمید معادیخواه، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام می‌گوید که قصاص در نظام اخلاقی اسلامی «وجود ندارد.»

به گزارش سایت بوی باران، معادیخواه شامگاه پنجشنبه ششم مهر که در مجتمع فرهنگی احسان شیراز و در «سوگواره حدیث نینوا» سخن می‌گفت، افزود: «اینکه جوانان سؤال می‌کنند آیا در اسلام قصاص وجود دارد، باید قبل از هر پرسشی بپرسیم از کدام منظر سؤال می‌کنید؛ حقوقی یا اخلاقی؟ در نظام حقوقی اسلام قصاص وجود دارد اما در نظام اخلاقی اسلام قصاص نیست.»

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به آیه ۱۷۸ سوره بقره «کتب علیکم القصاص…» گفت: «در این آیه مبارکه، قصاص رقم خورده است و تا این کلام را می‌شنویم قصد قصاص می‌کنیم، در حالی‌که ادامه آیه “فمن عفی له من اخیه شی…” را نادیده می‌گیریم که می‌گوید برادر ببخشد و لفظی از صاحب دم و خانواده مقتول نیاورده است، بلکه برادرانه ببخشد.»

قصاص یکی از مجازت‌هایی است که در قوانین ایران وجود دارد و بر پایه آن، خانواده فردی که به قتل رسیده باشد، می‌توانند در خصوص اعدام یا بخشش قاتل تصمیم‌گیری کنند. اغلب این نوع پرونده‌ها به قصاص منجر می‌شود. همچنین در سال‌های اخیر چند نمونه انگشت‌شمار از قصاص چشم به جای چشم نیز در ایران اجرا شده است. این حکم مربوط به فردی بوده که روی شخصی دیگر اسید پاشیده بود و باعث شده بود چشم آن شخص از بین برود.

حجت‌الاسلام معادیخواه در بخش دیگری از سخنانش از وضع «دیه‌های سنگین» بر اساس نرخ «شتر» انتقاد کرد: «اینکه ارزش وجودی اسلام را با گوسفند و شتر بسنجیم در اسلام نیست.»

هر ساله نرخ دیه (پرداخت مالی در برابر آسیب زدن به جان) بر اساس نرخ شتر در ایران تعیین می‌شود. نرخه دیه کامل انسان در سال جاری ۲۱۰ میلیون تومان تعیین شده.

این پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه سخنانش گفت: «هیچ‌جا روایتی از اهل‌بیت ندیدیم که از شیعیان بخواهند برای مظلومیت خودشان گریه کنند؛ امیرالمومنین ۵ سال حکومت کرد و هیچ‌گاه مردم را جمع نکرد که برای رحلت رسول‌الله (ص) گریه کنند اما گریه بر مصائب حسین(ع) در شیعه توصیه شده و همه‌ اهل‌بیت برای آن سفارش کرده‌اند.»

در این مراسم که از سوی سازمان عدالت و آزادی منطقه فارس و حزب اراده ملت ایران شاخه فارس برگزار شد، جمعی از فعالان دانشگاهی و سیاسی اصلاح‌طلب، مدیرکل آموزش و پرورش فارس، معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس و برخی از اعضای شورای شهر شیراز حضور داشتند.

 

دیدگاه