سیدمحمد خاتمی: باید تعصبات نابجا را کنار گذاشت

  • 02 مهر 1396 - 13:21
سیدمحمد خاتمی: باید تعصبات نابجا را کنار گذاشت

سیدمحمد خاتمی در جمع دانشجویان گفت: باتوجه به بداخلاقی ها و عدم تحمل هایی که در جامعه وجود دارد، سعی کنید، گفت وگو کنید و فرهنگ گفت وگو و تحمل را جا بیاندازید.

سیدمحمد خاتمی در جمع دانشجویان شیراز و اعضای انجمن فرهنگ و سیاست افزود: پرداختن به سیاست از سوی انجمن های ارزشی و فکری و دانشگاهی بخصوص جوانان، متفاوت از پرداختن یک حزب به سیاست است.

وی گفت: همانطور که از اسم انجمن فرهنگ و سیاست برمی آید، خیلی مهم است که نسبت فرهنگ و سیاست را درنظر داشته باشیم و به عنوان یک مجموعه ای که تعلق خاطر به اسلام و دین و سرنوشت ملی دارد، هم فرهنگ دینی را درست بشناسید و هم نسبت آن را با سیاست بشناسید بنابراین در وهله اول باید کار و فعالیت فکری انجام شود نه کار میدانی.

خاتمی اظهار کرد: باید مشخص کنیم که جمهوری اسلامی یعنی چه؟ آیا اسلام را به گونه ای بفهمیم که اصلا نسبتی با جمهوریت ندارد؟ در این صورت که جمهوری اسلامی نمی شود. جمهوری را به گونه ای بفهمیم که نسبتی با اسلام ندارد؟ این هم جمهوری اسلامی نمی شود. نسبت میان جمهوریت و اسلامیت و نقش مردم و آزادی و فکر مردم در نظام جمهوری و چگونگی سازگاری با ارزش های اسلامی و دیدگاهی که ما درباره اسلام داریم، اهمیت دارد و می توانیم با استناد به مطالب حضرت امام که بنیانگذار جمهوری اسلامی است، دیدگاه خود را در این زمینه روشن کنیم.

وی در ادامه با اشاره به سبک زندگی دینی که مورد نیاز جامعه است، گفت: سبک زندگی دینی به گونه ای که پیامبر و بزرگان دین داشتند، سبک زندگی اولا اخلاقی و ثانیا تعاملی است و این بخصوص در درون یک جامعه و یک ملت نیاز است.

خاتمی اظهار کرد: در جامعه به هر حال اختلافات از جمله اختلاف منافع و دیدگاه وجود دارد. آیا باید این اختلافات را با ستیز و دعوا و زور حل کنیم یا می توانیم اختلافات را وسیله ای برای تکامل جامعه قرار دهیم که ابزار حل آن را تفاهم و گفت وگو است؟

وی تاکید کرد: انتظاری که از انجمن های دانشجویی می رود، این است که بانی گفت وگو در جامعه باشند؛ گفت و گو با حکومت، با جامعه و ترویح فرهنگ گفت وگو در خانواده و جامعه و دانشگاه که مساله مهمی است.

خاتمی با اشاره به دنیای پر از خون و جنگ و نفرت پراکنی گفت: شما در میانمار می بینید که چطور انسانیت قربانی می شود نسل کشی و مسلمان کشی در این کشور فاجعه بزرگی است. اصولا هر انسان مظلومی به دلیل متفاوت بودن با دیگران وقتی مورد آزار و شکنجه قرار می گیرد باید خون گریه کرد. دنیا، دنیای بدی شده است.

وی در ادامه با تاکید بر طبیعی بودن اختلافات در درون یک جامعه این پرسش را مطرح کرد که چرا نباید گفت وگو اساس رابطه باشد؟

خاتمی گفت: باید تعصبات نابجا را کنار گذاشت و دیگری را تحمل کرد. انسانی که در جامعه زندگی می کند یعنی با دیگری زندگی می کند بنابراین باید دیگری را پذیرفت و با او گفت وگو کرد.

وی به دانشجویان توصیه کرد: در این بداخلاقی ها و عدم تحمل هایی که در جامعه وجود دارد، سعی کنید گفت وگو کنید و فرهنگ گفت وگو را جا بیاندازید و می توانید در این زمینه الگو باشید. ما ممکن است نقد درباره دولت و جامعه و تشکیلات و احزاب داشته باشیم اما باید گفت وگو کنیم و فرهنگ گفت و گو را جا بیندازیم.

دیدگاه