محکومیت آمران حمله به علی مطهری در شیراز

  • 01 مهر 1396 - 7:26
محکومیت آمران حمله به علی مطهری در شیراز

مصطفی ترک‌همدانی وکیل علی مطهری از صدور حکم محکومیت آمران حمله به نماینده مردم تهران توسط دادگاه نظامی شیراز خبر داد.

مصطفی ترک‌همدانی در کانال تلگرامش نوشت: جلسه رسیدگی به پرونده آمران حمله به موکلم ۱۱ شهریور در شعبه یک دادگاه نظامی یک شیراز برگزار و پس از ختم دادگاه، قاضی رسیدگی کننده حکم این پرونده را صادر کرد.

وکیل مطهری ادامه داده: با وجود آنکه حکم پرونده صادر شده اما این رای به طرفین پرونده ابلاغ نشده است و با پیگیری‌های به عمل آمده متوجه شدیم که احتمالا این پرونده به تهران ارسال شده که در صورت صحت، اقدامی عجیب و خارج از فرآیند دادرسی هست.

او به نقش دادستان عمومی و انقلاب شیراز و نیز دادستان نظامی شیراز و قضات این پرونده در شناسایی مسئول اصلی حمله به علی مطهری و محاکمه سایر عوامل این رخداد اشاره و از آنان تشکر کرد.

ترک‌همدانی ۱۱ شهریور گفته بود دادگاه ۵ آمر حمله مطهری در شیراز برگزار شده و متهمان «آمر اصلی» حمله را معرفی کرده‌اند.

به گفته او، «متهمین در دفاع از خود ضمن معرفی آمر اصلی در فراخوان نیروها برای تجمع در فرودگاه شیراز، مرکز فرماندهی را مسئول دانستند.»

علی مطهری نماینده مجلس ۱۸ اسفند ١٣٩٣ برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود که مورد هجوم افراد موتورسوار قرار گرفت.

به دنبال این رویداد خشونت‌بار، پرونده‌‌ای با شکایت مطهری علیه حمله ‌کنندگان تشکیل شد و دادگاه برای ١١ متهم پرونده کیفرخواست صادر کرد که از این تعداد، هشت نفر «افراد حمله‌کننده» به مطهری، دو نفر مسئولان دانشگاه دعوت‌‌کننده و یک نفر هم دانشجوی دعوت‌کننده بود.

شعبه ١٠١ دادگاه کیفری دو شیراز بعد از رسیدگی به این پرونده، شش نفر از حمله‌‌کنندگان را به دو ماه حبس و ١٠ ضربه شلاق و دو نفر دیگر را به چهار ماه و نیم حبس و ٣٧ ضربه شلاق محکوم کرد.

از میان سه متهم دانشگاهی هم که با شکایت مدعی‌‌العموم برای آن‌ها پرونده تشکیل شده بود و مطهری شاکی پرونده نبود، یک متهم به ٢ سال انفصال از خدمت با ٢ سال تعلیق و نفر دیگر از مسئولان دانشگاه هم به ٢ سال انفصال از خدمات دولتی قطعی محکوم شده‌اند. دانشجوی دعوت‌‌کننده از مطهری نیز به‌ اتهام «معاونت در امتناع از دستورات و قوانین دانشگاه»، به پرداخت یک‌ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

اما این پایان پرونده نبود، چون تعدادی از حمله‌کنندگان و ضاربان در جریان تحقیقات و رسیدگی به بخش نخست پرونده، اعلام کردند افرادی به آن‌ها دستور حمله داده‌‌اند و به همین دلیل پرونده‌‌ای برای رسیدگی به اتهامات آمران این حمله در دادسرای نظامی شیراز تشکیل شد که امروز جلسه‌ای برای رسیدگی به اتهام آمران در این دادسرا برگزار شد.

وکی مطهری در این جلسه گفته که رضایت مطهری می‌تواند در کاهش مجازات متهمان موثر باشد.

 

دیدگاه