واکنش نماینده کلیمیان ایران به سخنان نتانیاهو در سازمان ملل

  • 31 شهریور 1396 - 21:13
واکنش نماینده کلیمیان ایران به سخنان نتانیاهو در سازمان ملل

سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی ایران، سخنان بنیامین نتانیاهو نخست‌‌وزیر اسرائیل در سازمان ملل در مورد ایران را شدیداً مورد حمله قرار داده و آن را «یاوه‌سرایی» خوانده است.

به گزارش رسانه‌ها، آقای مره‌صدق در بیانیه‌ای که تاریخ سه‌شنبه ۲۹ شهریور را دارد، نوشته است «بار دیگر مجمع عمومی سازمان ملل شاهد یاوه‌سرایی‌ها و باج‌خواهی‌های جنایتکاری که دستی آغشته به خون مظلومان فلسطینی دارد و هر روز بر قطر کتاب جنایتکارانه خود چندین برگ می‌افزاید، شده است».

نخست‌وزیر اسرائیل، سه‌شنبه سخنرانی امسال خود در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل را با محوریت ایران انجام داد که حاوی حملاتی شدید به ایران بود.

آقای نتانیاهو در این سخنرانی، برنامه هسته‌ای ایران را با خطر هسته‌ای که کره شمالی برای جهان ایجاد کرده، قابل قیاس دانست و خواهان لغو کامل یا اصلاح کلی برجام شد.

او همچنین در «پیامی» خطاب به ملت ایران نیز گفت «روزی که شما از بند این حکومت […] رها شوید، دوستی باستانی ملت‌های ما دوباره شکوفا خواهد شد».

نخست‌وزیر اسرائیل در این پیام همچنین به زبان فارسی به مردم ایران گفت که «ما دوست شما هستیم».

اما سیامک مره‌صدق در بیانیه واکنش خود به این سخنان نتانیاهو نوشته است، سخن گفتن نتانیاهو «از صلح، آزادی و دوستی با مردم ایران…بار دیگر سبب انزجار تمام یهودیان و موحدان آزاد اندیش ایران و جهان شده است…».

نماینده کلیمیان در بیانیه خود افزوده است «ایرانیان یهودی به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از پیکره ملت شریف ایران، از این گفتار ددمنشانه کوچک‌ترین تردیدی به دل راه نمی‌دهند و همچنان همانند گذشته همراه با هم در شاهراه منافع ملی گام برداشته و هر گونه تجاوز را با قوی‌ترین شیوه پاسخ خواهند داد و در این راه رهنمودهای مقام معظم رهبری راهنمای ملت موحد ایران خواهد بود».

آقای مره‌صدق در بیانیه خود با اشاره به مواضع مشترک رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی‌های پشت سر هم آنها در سازمان ملل افزوده است «همدلی و هم‌نفسی ترامپ و نتانیاهو بی‌شباهت به دن‌کیشوت و سانچو پانزا نیست؛ همان‌گونه که در رمان دن‌کیشوت پایان عصر پهلوان پنبه به تصویر کشیده شده، فریادهای ملحدانه ترامپ و نتانیاهو سندی محکم بر پایان جهت تک‌قطبی و دوران میلیتاریسم و سرمایه‌سالاری لجام گسیخته است».

این نخستین بار نیست که نماینده کلیمیان ایران علیه سیاست‌های دولت اسرائیل موضع‌گیری می‌کند.

او بهار امسال نیز در مجلس ایران سخنرانی تندی علیه نخست‌وزیر اسرائیل بیان کرد و او را به همسویی با «شاهزادگان سعودی» و «جرثومه‌های فساد» در «یاوه‌سرایی علیه تمامیت ارضی ایران» متهم کرد.

آقای مره‌صدق عملکرد ارتش اسرائیل در عملیات جنگی سال ۲۰۱۴ در غزه را نیز «یادآور رفتار آلمان نازی» دانسته بود.

سیامک مره‌صدق چهار سال پیش در نخستین سفر حسن روحانی به نیویورک برای حضور در شصت و هشتمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل، او را همراهی می‌کرد و در مصاحبه‌هایی با رسانه‌های بین‌المللی، از جمله سی‌ان‌ان در مورد ایران اظهار نظر کرده بود.

در دورانی که محمود احمدی‌نژاد هولوکاست را انکار می‌کرد و نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست برگزار می‌شد، سیامک مره‌صدق و سایر فعالان جامعه کلیمیان ایران علیه این عملکرد بیانیه‌هایی منتشر می‌کردند.

آقای مره‌صدق بعدها هم در مصاحبه ای در ایران گفته بود که «احمدی‌نژاد نتانیاهو را تقویت می‌کرد».

سیامک مره‌صدق، که نام خانوادگی‌اش به معنی «معلم راستگو» است، زاده شیراز و رئیس پیشین انجمن یهودیان تهران است که از دوره هشتم مجلس شورای اسلامی تا کنون، سه دوره پی در پی نماینده کلیمیان بوده است.

او که جراح عمومی، و رئیس بیمارستان و مرکز خیریه دکتر سپیر در تهران نیز هست، در رشته تخصصی خود هم فعالیت دارد و علاوه بر آن عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است.

آقای مره‌صدق دو سال پیش در مصاحبه با وب‌سایت «کرمانشاه دیلی» شمار یهودیان باقی‌مانده در ایران را که تا پیش از انقلاب ۱۲۰ هزار تن نیز ارزیابی می‌شد، ۲۵ هزار نفر اعلام کرد اما برخی می‌گویند تعداد واقعی یهودیان باقی‌مانده حتی ممکن است از ده هزار نفر نیز کمتر باشد.

بیانیه دکتر مره صدق در محکومیت اظهارات نتانیاهو در شب عید «روش هشانا» سال نو عبری یهودیان منتشر شده است.

نظر به اینکه عید امسال روش هشانا با سخنرانی‌های تند ترامپ و نتانیاهو در مورد ایران مصادف شد، ظاهراً از شادباش‌گویی‌های مقام‌های رسمی دولت ایران به مناسبت سال نوی عبری دیگر خبری نبود.

در ۲۰۱۳ و در نخستین سال فعالیت دولت حسن روحانی، او و وزیر خارجه‌اش محمدجواد ظریف در پیام‌های توئیتری «روش هشانا» را به کلیمیان شادباش گفتند، هر چند که آقای روحانی بعدتر گفت که این توئیت را «دوستان نوشته بودند».

اما دو سال پیش نیز، اندک زمانی در پی دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به برجام، حساب توییتر منتسب به حسن روحانی بار دیگر روش هشانا را به یهودیان جهان شادباش گفت.

دیدگاه