واکنش آمریکا به هشدار روحانی درباره نقض برجام

  • 25 مرداد 1396 - 15:32
واکنش آمریکا به هشدار روحانی درباره نقض برجام

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل می‌گوید نباید به ایران اجازه داد با استفاده از توافق هسته‌ای جهان را به گروگان بگیرد. او به سخنان روحانی واکنش نشان داد که در مجلس نسبت به نقض برجام به آمریکا هشدار داده بود.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد تاکید کرد که “هرگز و تحت هیچ شرایطی” نباید اجازه داد ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیکی هیلی خواستار محکوم کردن ایران به خاطر آزمایش موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم، نادیده گرفتن حقوق بشر و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت شد.

اشاره این دیپلمات آمریکایی به ویژه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که در تائید توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) تصویب شده است.

مطابق این قطعنامه، ایران موظف است دست‌کم تا هشت سال از آزمایش موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک اتمی دارند خودداری کند.

تهران می‌گوید موشکی‌هایی را که پس از توافق هسته‌ای آزمایش کرده، قابلیت حمل کلاهک اتمی را ندارند و به همین دلیل این آزمایش‌ها ناقض قطعنامه شورای امنیت و برجام نیستند.

به‌رغم این، مقام‌های ارشد آمریکا و رئیس جمهور این کشور بارها ایران را به “نقض روح برجام” متهم کرده‌اند. دونالد ترامپ چند روز پیش مدعی شد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نیست و این مسئله بر همگان آشکار خواهد شد.

روز گذشته (سه‌شنبه ۲۴ مرداد) حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران هشدار داد که اگر آمریکا برجام را نقض کند ایران در مدت زمانی کوتاه “نه در مقیاس هفته و ماه، بلکه در مقیاس ساعت و روز” به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات بازخواهد گشت.

سفیر آمریکا در سازمان ملل در واکنش به این سخنان روحانی تاکید کرد که نباید به ایران اجازه داد توافق هسته‌ای را وسیله‌ی به گروگان گرفتن جهان کند.

مقابله با “همه‌ی تهدیدهای ایران”

هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تازه‌ترین نشست خبری خود گفت مایل نیست به این تهدید روحانی پاسخ دهد اما دولت ترامپ مصمم است با تمام تهدیدهایی که از سوی ایران متوجه ثبات منطقه و امنیت کل جهان می‌شود، از جمله برنامه موشکی این کشور مقابله کند.

نوئرت توافق هسته‌ای را سندی ناقص خواند که به زعم او مانع اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه نشده است. او در همین حال تصریح کرد که آمریکا به روح و متن برجام پایبند بوده است.

رئیس جمهور ایران نیز در سخنرانی خود در مجلس و در حاشیه دفاع از وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم، به رغم تهدید به از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای در صورت لغو برجام، از توافق هسته‌ای دفاع کرد.

بنا بر گزارش‌ها حسن روحانی در مجلس گفت: «آنها که سوال می کنند برجام چه کرده، بدانند برجام راه انتخابی ملت ایران را برای تعامل با جهان برای صادرات، برای واردات، برای انتخاب نوع مشتری، برای انتخاب نوع کالا فراهم کرد.»

روحانی با اشاره به اتهام‌های مقام‌های آمریکایی گفت: «ایران را به نقض روح برجام متهم می‌کنند در حالیکه هفت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای کامل برجام توسط ایران را تأیید کرده است.»

قرار است سفیر آمریکا در سازمان ملل هفته آینده برای رایزنی با مقام‌های آژانس به وین سفر کند. خبرگزاری رویترز به تازگی به نقل از یک مقام آمریکایی هدف این سفر را “ارزیابی” میزان پایبندی ایران به توافق هسته‌ای عنوان کرده است.

دیدگاه