مطهری خطاب به دادستان تهران: حصر تصمیم ملی نیست

  • 30 بهمن 1395 - 13:02
مطهری خطاب به دادستان تهران: حصر تصمیم ملی نیست

علی مطهری، نایب رئیس مجلس در واکنش به اظهارات اخیر عباس جعفری‌ دولت‌آباد، دادستان تهران در نامه‌ای به او نوشت که تصمیم در خصوص حصر خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد یک تصمیم ملی نیست.

دادستان تهران هفته گذشته گفته بود که «حصر یک تصمیم ملی است و بسیاری از دستگاه‌های ذی‌صلاح در این تصمیم دخالت داشته‌اند لذا برخی افراد نمی‌توانند بگویند که حصر را قبول ندارند و چنین اظهاراتی فاقد مبناست زیرا این مساله مربوط به مصالح ملی و کلان کشور است».

مطهری در نامه‌اش به دادستان تهران که امروز شنبه ۳۰ بهمن در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرامش منتشر کرده، نوشته «تصمیم ملی در جایی است که رای مستقیم مردم یا رای نمایندگان ملت در کار باشد؛ در حالی که [در خصوص حصر] چنین چیزی در میان نبوده است.»

موسوی، کروبی و رهنورد از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ و به دنبال حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ در حصر خانگی به سر می‌برند.

نایب رئیس مجلس در ادامه نامه‌اش افزوده که «تصمیم ملی نباید خلاف قانون اساسی باشد، حال آن‌که حصر خانگی بدون حکم قضایی خلاف اصول ۳۲ تا ۳۷ قانون اساسی است.»

اصول ۳۲ تا ۳۷ قانون اساسی ایران می‌گوید که اصل بر برائت است و هیچ‌کس را بر خلاف قانون نمی‌توان بازداشت و محکوم کرد و حکم به مجازات باید بر اساس قانون و دادگاه باشد.

به گفته مطهری، «به فرض محال که حصر یک تصمیم ملی باشد؛ چرا برخی افراد نباید بگویند که حصر را قبول ندارند؟ مگر اظهارنظر ممنوع است؟ اگر ممنوع است، با فصل سوم و اصل ۱۷۵ قانون اساسی که بر آزادی بیان تاکید کرده است، چه می‌کنید؟»

نایب رئیس مجلس می‌گوید که «اگر بناست به نام مصالح ملی و کلان کشور افراد را بدون محاکمه و شنیدن دفاعیات آنها مجازات کنیم، پس تکلیف عدالت که از آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی است چه می‌شود؟»

او از دادستان تهران خواسته تا «به‌جای این توجیهات، عدالت را اجرا کند و انصاف داشته باشد.»

علی مطهری در پاسخ به کسانی که می‌گویند حصرشدگان باید توبه کنند تا آزاد شوند، گفته: «اگر قرار بر توبه و عذرخواهی است همه طرف‌های فتنه ۸۸ باید چنین کنند و اگر قرار بر محاکمه است، همه طرف‌ها باید به‌طور همزمان در دادگاه صالح علنی محاکمه شوند؛ هرچند سنگینی اتهام‌های آنها یکسان نیست.»

نایب رئیس مجلس از محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پیشین ایران به یکی دیگر از عاملان حوادث سال ۱۳۸۸ نام می‌برد.

مطهری در چند سال گذشته بارها از لغو حصر دفاع کرده و به تازگی هم گفته که قصد دارد مجوز دیدار با حصرشدگان را دریافت کند. او می‌گوید می‌خواهد نظر حصرشدگان را در خصوص برنامه‌شان پس از آزادی جویا شود.

محمود صادقی، نماینده تهران نیز گفته که «خبرهای خوبی» در خصوص لغو حصر تا پایان سال جاری شنیده است.

لغو حصر یکی از شعارهای انتخاباتی حسن روحانی، رئیس‌جمهور بوده اما هنوز عملی نشده است. دولت می‌گوید تصمیم در خصوص حصر را به طور کامل در اختیار ندارد.

محافظه‌کاران با لغو حصر به شدت مخالف هستند.

دیدگاه