رئیس سازمان سیا: ایران به یکی از کشورهای قدرتمند منطقه تبدیل شده است

  • 04 تیر 1396 - 18:09
رئیس سازمان سیا: ایران به یکی از کشورهای قدرتمند منطقه تبدیل شده است

رئیس سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، در مصاحبه‌ای گفته است که ایران در طول شش سال گذشته میزان نفوذ و قدرت خود را در منطقه افزایش داده و اکنون یکی از قدرت‌مندترین کشورهای خاورمیانه است.

به گزارش بی بی سی، مارک پومپئو، افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه را در چند سال گذشته “مصیبت‌بار” توصیف کرد و گفت: اکنون ایران در تمام منطقه مهم خاورمیانه حضور دارد. این کشور نفوذش را بر دولت عراق، حوثی‌های یمن، حزب‌الله لبنان، شیعیان سوریه و … افزایش داده است.

آقای پومئو در پاسخ به سوال مجری شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمریکا که پرسید “ایران یا داعش کدام یک در منطقه خطرناک‌تر هستند”، مدعی شد که ایران خطر بلندمدت‌ و چالش‌ جدی‌تری است چون یک دولت مرکزی منسجم و قدرتمند دارد اما در حال حاضر تلاش اصلی آمریکا مقابله با داعش است.

پومپئو در گفت‌وگویی با شبکه خبری MSNBC که روز شنبه ۲۴ ژوئن (۳ تیر) پخش شد گفت: «امروز نفوذ ایران بسیار زیاد شده و نفوذ آن‌ها فراتر از ۶ یا ۷ سال گذشته است.»

“خطری” به نام کره شمالی

او همچنین کره شمالی را “خطری بسیار حقیقی” برای امنیت ملی آمریکا نامید. پومپئو می‌گوید، روزی نیست که در کاخ سفید بدون درخواست رئیس‌جمهور آمریکا درباره کره شمالی و این‌که آمریکا چگونه باید به این تهدید پاسخ دهد سر کند.

مایک پومپئو می‌گوید، کره شمالی در صدر افکار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قرار دارد. او خاطرنشان ساخت که کره شمالی “به زمانی که قابلیت به خطر انداختن آمریکا با سلاح هسته‌ای را داشته باشد نزدیک‌تر شده است”.

افشای روزافزون اطلاعات محرمانه آمریکا

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا همچنین گفت، فکر می‌کند افشای اطلاعات محرمانه آمریکا رو به فزونی گذاشته است که بخشی از این روند به خاطر “ستایش” افشاگرانی مانند ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکاست.

او این موضوع را پدیده‌ای خواند که حاصل “ستایش ادوار اسنودن و سایر کسانی است که اسرار آمریکا را برای بزرگ نشان دادن خود یا پول یا هر انگیزه‌ دیگری می‌ربایند”.

مایک پومپئو تأکید کرد که آمریکا باید تلاش‌های خود برای مهار درز اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را دوچندان کند.

او شرایط کنونی را دشوار خواند، چرا که نه تنها برخی کشورها در صدد ربودن اسرار آمریکا هستند بلکه سرویس‌های اطلاعاتی غیردولتی مانند ویکی‌لیکس که از بودجه خوبی برخوردارند نیز کوشش می‌کنند اطلاعات محرمانه ایالات متحده را به منظور تخریب این کشور و دمکراسی به سرقت ببرند.

دیدگاه