ایران: عربستان صیادان را آزاد کند

  • 31 خرداد 1396 - 22:20
ایران: عربستان صیادان را آزاد کند

وزارت کشور در اطلاعیه‌ای که امروز چهارشنبه ۳۱ خرداد (۲۱ ژوئن) منتشر کرده از دولت عربستان خواسته “صیادان” ایرانی را آزاد کند و تیراندازی به قایق‌های صیادی را “خارج از شئونات اسلامی و انسانی” خوانده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا وزارت کشور ایران گفته است: “ضمن یادآوری مسئولیت حقوقی دولت عربستان، لازم است آن دولت ضمن جبران خسارات وارده و تنبیه عوامل این اقدام غیرمسئولانه، هر چه سریع‌تر نسبت به آزادی افراد دستگیر شده که خانواده آنها به شدت نگران وضعیت سلامتی آنها هستند، اقدام کند.”

رسانه‌ها چهار روز پیش گزارش کرده بودند که گارد ساحلی عربستان سعودی به یک قایق ماهی‌گیری که “بر اثر حرکت امواج دریا وارد آب‌های عربستان شده بود” تیراندازی کرده‌اند و یک صیاد را کشته‌اند. روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) هم ایران تایید کرد سه شهروند این کشور هم در رابطه با این واقعه در بازداشت عربستان هستند.

پیش از آن خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش داده بودند که وزارت اطلاع‌رسانی عربستان در اطلاعیه‌ای از بازداشت سه عضو سپاه پاسداران ایران و توقیف قایق آنها خبر داده که حاوی سلاح و مواد منفجره بوده است. دولت عربستان گفته بود بازداشت شدگان تحت بازجویی هستند.

در اطلاعیه وزارت کشور ایران آمده است: “هرساله دهها شناور صیادی کشورهای همسایه به خصوص به دلیل نبود نشانه و علائم در خط مشترک مرزی، ناخواسته ممکن است وارد آب‌های سرزمینی شوند که به عنوان نمونه از ابتدای سال جاری تا پانزدهم خرداد ماه ۱۷ شناور صیادی کشورهای همسایه در آب های دریای عمان و خلیج فارس وارد آب‌های کشور جمهوری اسلامی ایران شدند که با حسن نیت به کشور متبوع تحویل شدند.”

جزییات ماجرا

وزارت کشور در بیانیه امروز خود به روایت ماجرا پرداخته و جزئیات اتفاق را توضیح داده است.

بر این اساس “سه قایق صیادی در روز پنج شنبه (۲۵ خرداد) از اسکله بندر بوشهر برای ماهیگیری راهی آب‌های خلیج فارس می‌شوند که در نیمه شب حین صیادی، بر اثر تلاطم دریا و اثرگذاری امواج در آب های منطقه کنترل لازم را از دست داده و هر کدام ناخواسته به سمتی هدایت شدند.”

بنابر این روایت، یکی از قایق‌ها کنترل خود را به دست می‌آورد و به مسیر اصلی برمی‌گردد کند اما دو قایق دیگر با فشار آب‌های متلاطم به سمت مرز دریایی با عربستان رانده شدند.

وزارت کشور گفته است گارد ساحلی عربستان به دو قایق تیراندازی می‌کند که نتیجه آن کشته شدن یک صیاد ایرانی و دستگیری سه نفر دیگر در قایق دوم بوده است.

پیش از این محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران گفته بود: “واقعیت این است که تعدادی از صیادان بازداشت شدند و عربستان مدعی است این افراد وارد آبهای مرزی آن کشور شده‌اند. بعضا صیادها دارای دستگاه های ناوبری دقیقی نیستند. هیچ وقت در این مسایل، به سوی صیادان تیراندازی نمی‌کنند و اقدامات معمولی درباره بازگرداندن این صیادان انجام می شود.”

وزارت کشور هم در اطلاعیه اخیر خود گفته این افراد از روی ناآگاهی وارد نوار مشترک دریایی شده‌اند و “اگر هم از این موضوع آگاهی داشتند، امکان کنترل شناور وجود نداشته است.”

روابط ایران و عربستان به شدت تیره است و دو کشور روابط دیپلماتیک ندارند.

عربستان ایران را به تلاش برای ناآرام کردن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از طریق تحریک و مسلح کردن شیعیان در عربستان، بحرین و یمن متهم می‌کند.

ایران این اتهام‌ها را تکذیب کرده و می‌گوید که حمایتش از شیعیان سیاسی و معنوی است.

دیدگاه