روحانی تشکیل حکومت را با رای مردم ممکن دانست

  • 30 خرداد 1396 - 22:51
روحانی تشکیل حکومت را با رای مردم ممکن دانست

در ادامه بحث‌هایی که در یک هفته اخیر در خصوص تشکیل حکومت اسلامی مطرح شده، حسن روحانی رئیس‌جمهور بار دیگر تاکید کرد که تشکیل حکومت با رای و خواست مردم ممکن می‌شود.

روحانی شامگاه سه‌شنبه ۳۰ خرداد در حمع روحانیون با ذکر مثال‌هایی از صدراسلام گفت که حضرت علی (ع) «به دلیل شرایط جامعه پس از پیامبر در جامعه حاکم نبود و نتوانست ‏آنطور که پیامبر و خودش می خواهد تولی امور را در دست بگیرد و حکومت اسلامی را ایجاد کند و ‏‏۲۵ سال طول کشید تا زمینه در جامعه آماده و مردم خواستند تا حکومت به دست امام بیفتد.‏»

او در سخنانش تاکید کرد که «ولایت» و «تشکیل حکومت» دو موضوع جداست و نباید با هم یکی پنداشته شود.

رئیس‌جمهور در توضیح این موضوع گفت: امام حسن(ع) ناچار شد حکومتی را که به واسطه بیعت مردم ‏تشکیل شده بود، به خاطر شرایط جامعه ادامه ندهد و سایر ائمه هدی(ع) نیز با وجود آنکه ولایت و امامت ‏داشتند نتوانستند آن‌طور که باید در جامعه حکومت تشکیل دهند.‏

روحانی در خصوص ولایت فقیه در جمهوری اسلامی ایران نیز خاطرنشان کرد: ولی فقیهی که با رأی ‏خبرگان، حکومت را در دست می‌گیرد، پیش از این نیز بر مردم ولایت داشته اما اگر بخواهد حکومت ‏تشکیل بدهد و بر مردم فرمانروایی کند باید بسط ید داشته باشد، چرا که بدون بسط ید نمی‌توان در یک ‏مملکتی با ۸۰ میلیون جمعیت حکومت را تشکیل داد و بسط ید با دعوت و خواست مردم است و باید ‏مردم را به صحنه آورد.‏

او گفت: امام خمینی (ره) می‌گوید یک مجتهد عادل که اعضای خبرگانی که منتخب مردم هستند به او رأی بدهند.

روحانی افزود: معنای آن این است که رأی مردم پشت سر آن ولی است، به عنوان ولی منتخب مردم از طریق خبرگان ‏برگزیده خواهد شد چرا که اعضای خبرگان با آرای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.‏

رئیس‌جمهور گفت: امام خمینی (ره) که اواخر سال ۵۷ توانست حکومت تشکیل دهد، مگر ‏همان سال ۴۲ و ۴۳ به عنوان مرجع و ولی فقیه نبود و همان ولایت را نداشت؟ اما اعمال آن و اجرای ‏یک حکومت و تشکیل حکومت تا مردم بیدار نشوند و نیایند و حضور نداشته باشند، ممکن نمی‌شود.‏

روحانی اظهار داشت: رسول خدا بار نبوت و رسالت را در مکه بر عهده گرفت، اما نتوانست ‏حکومت اسلامی را در مکه تشکیل دهد. در مکه عده محدودی اطراف پیامبر بودند که همین افراد ‏محدود نیز به شدت تحت فشار بودند و حتی نماز خواندن آنها به سختی امکانپذیر بود و جمعی از آنان ‏ناچار به هجرت هم می شوند. حالا در این وضعیت آیا پیامبر می تواند بیاید بگوید چون من پیامبرم، ‏حکومت شبه جزیره باید در اختیار من باشد؟ بله پیامبر اشرف مخلوقات است و از همه نظر بالاترین است، اما در عین ‏حال شرایط مکه شرایطی نیست که پیامبر بتواند در آنجا حکومت تشکیل دهد. این باعث نمی شود که ‏ولایت او کم یا زیاد شود. ولایت الهی پیامبر در همه شرایط برقرار بود، اما برای تشکیل آن حکومت ‏ظاهریه که می خواهد تولی امور در جامعه را بر عهده داشته باشد، باید صبر کند تا در مدینه شرایط ‏مهیا شود.‏

رئیس‌‌‌جمهور چند روز قبل نیز در یک مراسم افطار گفته بود که «امیرالمؤمنین علی(ع) مبنای حکومت را نظر، خواست و آراء مردم می‌داند.»

به دنبال این سخنان، احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جامعه اسلامی، هدایت مردم و زعامت سیاسی و اجتماعی «متوقف بر خواست و نظر و رأی مردم نیست، بلکه باید گفت که ولایت، روح اسلام است.»

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید نیز سخنان روحانی در مورد اهمیت رأی و خواست مردم درحکومت اسلامی را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود که «نباید بگوییم که حاکم را رأی مردم تعیین می‌کند، رسول اکرم فرمود که تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد.»

شلیک موشک به دیرالزور تصمیم شورای عالی امنیت ملی بود

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش در جمع روحانیون در خصوص پرتاب موشک از ایران به دیرالزور سوریه گفت «اقدامی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آماده کردن موشک و پرتاب ‏آن به نقاطی که سران داعش در دیرالزور بودند، انجام داد تصمیم فرد یا یک رکن نظامی نیست، بلکه ‏اینگونه تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می‌شود.»

او افزود: پاسخ موشکی سپاه به داعش بسیار بجا و کمتر از آنچه بود که نیروهای ما اجازه داشتند. هرگونه تعدی، با پاسخ بسیار قاطع‌تر مواجه می‌شود.

یکشنبه شب ۲۸ خرداد (۱۸ ژوئن) در عملیاتی که “شب قدر” (لیله القدر) نام گرفته٬ شش موشک از استان‌های غربی کردستان و کرمانشاه به سوی دیرالزور در سوریه شلیک شد.

به گفته مقامات این شلیک موشک پاسخی به حملات تروریستی ۱۷ خرداد در تهران بوده است. حملات ترورستی به مجلس و حرم امام خمینی (ره) به شهادت ۱۸ تن و زخمی‌شدن بیش از ۴۰ شهروند ایرانی منجر شد. داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است.

دیدگاه