مجلس با فوریت لایحه تفکیک سه وزارتخانه موافقت کرد

  • 22 خرداد 1396 - 10:40
مجلس با فوریت لایحه تفکیک سه وزارتخانه موافقت کرد

مجلس ایران با فوریت لایحه تفکیک وظایف و اختیارات وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و ورزش و جوانان موافقت کرد. در صورت تصویب این لایحه ۵ وزارتخانه و سازمان ملی جوانان، به جای سه وزارتخانه تاسیس خواهد شد.

روز یکشنبه ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد)  نمایندگان مجلس در یک نشست علنی پارلمان با “دوفوریت لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت” موافقت نکردند. نمایندگان مجلس پس از بحث و بررسی درباره این لایحه رای گیری کردند و در نتیجه، این لایحه با ۱۰۵ رای موافق و ۱۰۴ رای مخالف و همچنین ۴ رای ممتنع از ۲۳۸ نماینده حاضر در مجلس با دوفوریتی بودن این لایحه موافقت نکردند.

اما نمایندگان مجلس با فوریت لایحه مذکور موافقت کردند. بعد از مخالفت با دوفوریتی بودن این لایحه نمایندگان با ۱۲۴ رأی موافق، ۷۹ رای مخالف و ۷ رأی ممتنع  با یک ‌فوریت لایحه مورد بحث موافقت کردند.

۵ وزارتخانه بجای ۳ وزارتخانه

اگر لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها تصویب شود ساختار دولتی و وزارتخانه‌ها در دولت دوازدهم تغییر پیدا خواهد کرد. مقامات دولتی اظهار امیدواری کرده بودند که نمایندگان با تصویب فوریت این لایحه پیش از آغاز کار دولت دوازدهم موافقت کنند تا روحانی، رئیس جمهور بتواند برای وزرای جدید کابینه را انتصاب کند.

پیش‌تر حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئیس جمهوری به رسانه‌های گفته بود در دولت بحث شده است که وزارت راه و شهرسازی به وزارتخانه‌های “راه و ترابری” و “مسکن و شهرسازی” تبدیل شود. همچنین قرار شده وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به وزارتخانه‌های “صنعت و معدن” و “بازرگانی” و وزارت ورزش و جوانان نیز به “وزارت ورزش” و “سازمان ملی جوانان” تبدیل شوند.

امیری گفت: «امیدواریم این لوایح با فوریت در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد و به تصویب برسد تا رئیس جمهوری، کابینه دوازدهم را بر اساس این ساختار تشکیل دهد.»

حساسیت تندروها به سازمان ملی جوانان

گفتنی است پنج وزارتخانه‌ای که قرار است تاسیس شود به همراه سازمان ملی جوانان تا سال ۱۳۹۰ وجود داشتند. در این سال دولت محمود احمدی‌نژاد به منظور کوچک کردن دولت، آنها را در سه وزارتخانه ادغام کرده بود.

در رابطه با تفکیک وزارتخانه‌ها بیشترین حساسیت جناح تندرو و نهادهای امنیتی بر روی تاسیس سازمان ملی جوانان بوده است.

قصد دولت روحانی برای احیای سازمان ملی جوانان با واکنش نهادهای امنیتی و نظامی خارج از مدار دولت روبرو شد. روزنامه “جوان”، از رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران در این رابطه می‌نویسد هدف از جان گرفتن سازمان ملی جوانان “جان دادن به فعالیت‌های پنهانی” و تقویت تشکل‌های مردم‌نهاد است که به زعم این روزنامه به فعالیت سیاسی می‌پردازند.

مهم‌ترین نکته منفی در کارنامه دولت روحانی در حوزه جوانان به نظر روزنامه جوان “تقویت تشکل‌های مردم نهاد (سمن‌ها)” بوده است. این روزنامه حمایت دولت روحانی و اصلاح‌طلبان از مشارکت فعال جوانان در مسائل سیاسی و اجتماعی را “فعالیت پنهانی” وانمود کرده و نوشته بود: «سازمان ملی جوانان می‌تواند کار دولت را برای ادامه روند فعالیت‌های سری راحت‌تر کند.»

دیدگاه