افزایش آمار قربانیان حملات تروریستی تهران

  • 18 خرداد 1396 - 17:16
افزایش آمار قربانیان حملات تروریستی تهران

شمار قربانیان حملات تروریستی روز چهارشنبه ۱۷ خرداد در تهران به ۱۷ تن افزاش یافته است. گزارش شده که بیش از ۵۰ تن نیز در این حملات تروریستی زخمی شده اند.

روز گذشته حوالی ساعت ۱۰:۱۵ تعدادی مهاجم به داخل مجلس ایران هجوم بردند و تقریبا همزمان و در ساعت ۱۰:۴۰ تعدادی دیگر از مهاجمان به حرم امام خمینی هجوم بردند.

ساعتی پس از این حملات داعش در سایت خبری خود “اعماق” مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.

روابط عمومی پزشکی قانونی کشور گفته که هویت ۱۳ تن از شهدا تاکنون مشخص شده است. گفته شده است که چهار تن از این ۱۳ تن زن، و بقیه مرد هستند.

شامگاه گذشته، علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد حمله به حرم امام گفت که شمار مهاجمان سه نفر بودند که دو نفر کشته می شود و “یک زن زنده دستگیر می‌شود و در اختیار نیروهای اطلاعاتی است که بازجویی‌های لازم صورت گیرد تا عوامل و اطلاعات کافی نسبت به ماهیت آنها به دست آید.”

انتقاد وزیر خارجه ایران از پیام تسلیت ترامپ

وزیر خارجه ایران از واکنش مقامات آمریکایی به حملات تهران انتقاد کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در توییتر خود نوشته است: “بیانیه منزجر کننده کاخ سفید و تحریم‌های سنا در حالیکه ایرانیان با تروریسم مورد حمایت مشتریان آمریکا مواجه هستند. مردم ایران اینگونه ادعای دوستی ایالات متحده را رد می‌کنند.”

او در یک توییت دیگر نوشته است: “مستبدان تروریست پرور تهدید می کنند که مبارزه را به سرزمین ما بکشانند و به آنچه که اربابان آنان بیش از هر چیز از آن متنفر هستند حمله کنند: یعنی کرسی دموکراسی.” ظاهرا اشاره آقای ظریف به اظهارات برخی مقامات سعودی است که اخیرا با متهم کردن ایران به دخالت نظامی در کشورهای منطقه، گفته بودند که اگر این اقدامات ادامه یابد، جنگ را به داخل ایران خواهند کشاند. منظور آقای ظریف از “کرسی دموکراسی” ظاهرا نظام جمهوری اسلامی است.

در پی حملاتی که روز گذشته در تهران صورت گرفت، کاخ سفید بیانیه‌ای را از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا منتشر کرد. آقای ترامپ در این بیانیه نوشته است: “برای قربانیان بی‌گناه حملات تروریستی در ایران و مردم ایران که با چنین شرایط چالش برانگیزی مواجه هستند سوگواری و برای آنان دعا می‌کنیم. تاکید داریم که حکومت‌هایی که حامی تروریسم هستند با این خطر مواجه می‌شوند که خود قربانی همان شرارتی شوند که ترویج می‌کنند.”

آقای ترامپ و دولت آمریکا دولت جمهوری اسلامی را حامی تروریسم می‌دانند و به همین دلیل نیز تحریم‌هایی را علیه ایران به اجرا گذاشته‌اند. ایران این اتهامات را رد می کند.

تصویب طرح تشدید تحریم ها علیه ایران

شامگاه گذشته، مجلس سنای آمریکا نیز مرحله دیگری از روند تصویب نهایی طرح تشدید تحریم ایران را تصویب کرد. براساس مصوبه سنا، که با ٩٧رای موافق در برابر ٢ رای مخالف به تصویب رسید، طرح “قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات ساز ایران” اواخر ماه جاری مورد مذاکره و رای‌گیری در مجلس سنا قرار خواهد گرفت. طبق این طرح، افراد و نهادهای مرتبط با برخی فعالیت‌های غیر هسته‌ای جمهوری اسلامی، شامل برنامه توسعه موشکی، انتقال اسلحه و حمایت از گروه‌های تندرو در خاورمیانه تحت تحریم قرار خواهند گرفت.

دولت ایالات متحده تحریم‌هایی را که به خاطر برنامه اتمی ایران وضع کرده بود لغو کرده اما از لغو سایر تحریم‌ها خودداری ورزیده است.

پیش از رای‌گیری در سنا، شماری از سناتورها خواستار آن شدند که به احترام قربانیان حملات تهران، بررسی این طرح به جلسه دیگری موکول شود، اما سایر نمایندگان با تغییر در دستور کار جلسه مخالفت کردند. در این جلسه، سناتورها موضوع تشدید تحریم روسیه به اتهام تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را نیز مطرح کردند.

دیدگاه