انتقال 20 تن از مازاد ذخائر آب سنگین ایران به خارج

  • 18 خرداد 1396 - 9:00
انتقال 20 تن از مازاد ذخائر آب سنگین ایران به خارج

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ایران ۲۰ تن از مازاد ذخائر آب سنگین خود را به خارج منتقل خواهد کرد. هم‌زمان یک مقام ایرانی از مذاکرات ایران و چند کشور اروپایی و آسیایی برای فروش آب سنگین خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه (۶ ژوئن/ ۱۶ خرداد) در وین اعلام کردند که ایران به منظور اجتناب از نقض محدودیت تعیین‌شده در توافق اتمی برای ذخائر آب سنگین، ۲۰ تن از مازاد این ذخائر را به خارج از این کشور منتقل خواهد کرد.

آب سنگین حساس‌ترین بخش از برنامه اتمی ایران نیست، اما از آنجا که می‌توان از آن در رآکتورهای اتمی برای تولید پلوتونیوم استفاده کرد، ذخائر آن در ایران نمی‌تواند از مرز ۱۳۰ تُن بگذرد.

بر اساس توافق اتمی ایران و کشورهای پنج به‌علاوه یک، موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی و پس از برداشته شدن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، جمهوری اسلامی تنها می‌تواند حداکثر ۱۳۰ تن آب سنگین ذخیره کند. از ژانویه سال ۲۰۱۶ تاکنون میزان ذخایر آب سنگین ایران دو بار از میزان تعیین‌شده فراتر رفته است.

واشنگتن گذشتن حجم ذخائر آب سنگین ایران از مرز تعیین‌شده را نقض توافق اتمی ارزیابی کرده بود، اما ایران در نامه‌ای به آژانس تأکید کرده بود که توافق هسته‌ای، تهران را ملزم به خارج کردن آب سنگین از کشور نمی‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا توافق اتمی با جمهوری اسلامی در دوران باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده را “بدترین توافق” نامیده است.

طبق توافق هسته‌ای، ایران بایستی مازاد ذخایر آب سنگین خود را به یک خریدار خارجی بفروشد. آمریکا و متحدانش هم پذیرفته‌اند که مازاد این دخائر به عمان ارسال شود؛ همان کاری که ایران در سال گذشته انجام داد.

تصمیم ایران مبنی بر خروج مازاد آب سنگین از کشور در نشست روز سه‌شنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شد و یکی از مقام‌های آژانس در این نشست اعلام کرد که ۲۰ تن از مازاد ذخایر آب سنگین جمهوری اسلامی به خارج از ایران منتقل خواهد شد.

دیدگاه