ایران از قطع رابطه کشورهای عربی با قطر ابراز نگرانی کرد

  • 15 خرداد 1396 - 17:21
ایران از قطع رابطه کشورهای عربی با قطر ابراز نگرانی کرد

وزارت امور خارجه ایران در اولین واکنش به قطع رابطه عربستان و چند کشور عربی با قطر از تنش موجود ابراز نگرانی کرده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که اختلاف فعلی “تنها از طریق روش‌های سیاسی و مسالمت آمیز و گفت‌وگوهای شفاف و صریح” قابل حل است.

عربستان سعودی و چند کشور دیگر از جمله بحرین، امارات و مصر امروز دوشنبه ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) با متهم کردن قطر به حمایت از “گروه‌های تروریستی” در منطقه اعلام کردند که روابط خود را با این کشور قطع می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای گفته است “افزایش تنش در روابط میان دولت‌های همجوار در شرایطی که منطقه و جهان همچنان از تبعات گسترده بحران تروریسم و افراط گرایی و تداوم اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی رنج می‌برد، به سود هیچ یک از دولت‌ها و ملت‌های منطقه نبوده و مصالح همگان را تهدید می‌کند.”

در این بیاینه ایران از همسایگان درگیر در اختلافات جاری در منطقه خلیج فارس خواسته “با عبرت‌آموزی از تجارب تلخ منطقه، دوری از احساسات و رجوع به عقلانیت و تدبیر، ضمن حداکثر خویشتنداری، در جهت کاهش تنش و بازگشت به آرامش حرکت نمایند.”

وزارت امور خارجه ایران همچنین با اشاره به محدودیت‌های تعیین‌شده برای قطر از سوی همسایگان این کشور گفته است: “استفاده ابزاری از تحریم در جهان به‌هم پیوسته کنونی ضمن ناکارآمدی، امری مذموم، مردود و غیر قابل پذیرش است”.

پیشتر حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری ایران در توییتر خود نوشته بود: “شکاف و فروپاشی ائتلاف نخستین نتیجه رقص شمشیر در ریاض است؛ نمی‌توان یک جا با شمشیر رقصید و جای دیگر به معاشقه پرداخت جای برادر بزرگ تر عوض شده است”.

اشاره آقای ابوطالبی به ائتلاف به رهبری عربستان در یمن است. عربستان بعد از اعلام خبر قطع رابطه با قطر گفت که این کشور از ائتلاف اخراج می‌شود.

آقای ابوطالبی در توییتی دیگر نوشته است: “عربستان، مصر، امارات و بحرین که در برابر کشوری کوچک به این میزان شکننده‌ هستند، راهی جز دموکراسی در داخل و گفت وگو در منطقه ندارند؛ عصر قبیله پایان یافته است”.

در واکنشی دیگر علا‌الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران دخالت‌‌های آمریکا را “دلیل تنش‌های اخیر بین کشورهای عربی در منطقه” دانست.

آقای بروجردی گفت: “نخستین اثر سفر دونالد ترامپ به منطقه ایجاد تشتت در کشورهای منطقه است.”

دیدگاه