ایران نقض حریم هوایی توسط هواپیمای سعودی را رد کرد

  • 12 خرداد 1396 - 13:53
ایران نقض حریم هوایی توسط هواپیمای سعودی را رد کرد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در رابطه با آنچه که “نقض حریم هوایی ایران توسط یک فروند هواپیمای سعودی” خوانده شده گفته است این وزارتخانه از ورود هواپیمای سعودی به حریم هوایی ایران مطلع نبوده است.

آقای ظریف چهارشنبه (۳۱ مه/۱۰ خرداد) پس از نشست هیات دولت به خبرنگاران گفت پس از شنیدن این خبر به ستاد کل نیروهای مسلح زنگ زده و از آن‌ها در این باره سئوال کرده است.

وزیر امور خارجه ایران گفته است که “فکر می‌کنم وزارت دفاع هم در جریان نبوده است. یک اتفاق خیلی معمولی بوده است و هیچ منظور سیاسی نباید به آن اضافه کرد.” به گفته وی “براساس روش معمولی که وجود دارد، هواپیمایی کشوری با پدافند هماهنگ می‌کند و به هواپیما این انتخاب را می‌دهند که یا بنشیند یا مسیرش را اصلاح کند یا برگردد. هواپیما تصمیم می‌گیرد که برگردد.”

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هم چهارشنبه (۳۱ مه/۱۰ خرداد) اخبار منتشره مبنی بر ورود هواپیمای “حامل نظامیان عربستان سعودی به حریم هوایی ایران” را که توسط یک نماینده جناح مخالف دولت حسن روحانی بیان شده، یک روایت اشتباه” خوانده و گفته است هواپیمایی که وارد حریم هوایی ایران شده هواپیمای یک شرکت خصوصی حامل مدیر یک شرکت نفتی روسیه بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران توضیح داده است هواپیما از عربستان به سمت مسکو در روسیه در حال پرواز بوده که بعد از ورود به حریم هوایی ایران، اعلام می‌کند که به دلیل کمبود بنزین قصد تغییر مسیر به سوی قرقیزستان را دارد. به گفته آقای قاسمی خلبان پیشنهاد سوخت‌گیری در ایران را رد کرده و در نهایت به مبدأ اصلی بر می‌گردد.

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران و از نمایندگان جبهه پایداری در نشست علنی روز سه‌شنبه ۳۰ مه/۹ خرداد مجلس ایران از ورود هواپیمای “حامل نظامیان عربستان” به حریم هوایی ایران خبر داده و گفته بود “مراقبت هوایی فرودگاه یزد این هواپیما را رصد می‌کند و پس از آن از فرودگاه تهران استعلام می‌گیرد که اجازه پرواز در حریم هوایی ایران را دارد یا خیر؟ و پس از آنکه مشخص می‌شود هواپیمای سعودی اجازه پرواز در حریم هوایی را ندارد هواپیماهای جنگنده برای اسکورت این هواپیما پرواز می‌کند و با نظر وزارت امور خارجه، این هواپیما مجبور به ترک حریم هوایی و بازگشت به فرودگاه دمام (عربستان) می‌شود.”

آقای قدوسی ادعا کرده بود که “به رغم دستور پدافند هوایی برای به زمین نشستن هواپیما، وزارت امور خارجه ایران در این باره مماشات کرده و حکم به بازگشت هواپیما به مبدأ آن را می‌دهد.” او گفته بود وزارت امور خارجه و وزارت دفاع باید در این باره پاسخگو باشند.

دیدگاه